fredag 16 augusti 2013

Sommartraditioner


Varje sommar sen många år har vi åkt till Lugnets keramik i Hammarland på Åland, mellan Eckerö och Mariehamn, även om deras keramik även finns på SALT i sjökvarteret i Mariehamn. Det är trevligt att se hela sortimentet på samma ställe och alltid nyfiken på årets nyheter samt unika experiment. Ingen risk att man ska behöva åka tomhänt därifrån, finns alltid något som kompletterar det man har och det går att blanda fint mellan serierna.
 
Ofta har vi kombinerat utflykten med ett besök på Post- och tullhuset i Eckerö, för att se sommarens konstutställning där. Tidigare hade varit konsthantverk men i år Ålands konstförenings jubileumsutställning. I år blev det trevlig utflykt med konstintresserade gäster.
 
Burken på bilden ovan kunde jag inte motstå. Den blåturkosa färgen som är ny för i år blev jag förtjust i redan när jag såg den på SALT i våras och kom hem med en tekopp. Denna söta burk lockar till att öppna locket även om den skulle vara tom. Pricken över i:et är rosen i knoppen. Här står den på Ann Granlunds löpare med mönstret Blåklint, även den från SALT.
 
 
Utöver burken hittade jag detta blommönstrade fat i vitt. Har tidigare köpt mindre fat med samma mönster, men tänkt att det skulle vara snyggt med ett större. Lika fint tomt som fyllt. Tilltalas av det skira blommönstret mot den röda leran i undersidan. Se mönstret mer i detalj här nedanför.
 
 
Det jag behövde från början var små saltkar för flingsalt och det hittade jag såklart också. Kunde inte välja mellan mörkblått och turkost så det fick bli båda två. Ena kan ju fyllas med kryddsalt kan jag ju alltid ursäkta mig med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar