tisdag 17 december 2013

Änglautställning

 
 
Min lilla dator har tydligen varit mest attraktiv för uppsatsskrivning, för den har varit upptagen jämnt när jag tänkt mig blogga, men nu är uppsatsen inlämnad och jag får chansen att använda den igen. Får väl bli flitig igen med inlägg ett tag framöver.
 
På biblioteket i Mariehamn pågår nu årets julutställning med temat Änglar, finns de? Det är Ålands Slöjd & Konsthantverk som arrangerar och den pågår till 6 januari.
 
 
Mitt bidrag till utställningen är två sk bokmärkesänglar, tovade och broderade med pärlor med inspiration från barndomens bokmärken med änglar. De är monterade i sk tittskåp, vilket ger mer djup för ramen. Det eviga dilemmat är med eller utan glas, utan glas mer dammigt, men alla nyanser och ytstrukturer syns tydligare.


Man kan ju undra vad det är som är likt gammaldags bokmärken eftersom de är rätt skruvade och förenklade. Eftersom ena dottern har blå ögon och den andra bruna fick de vara förebilder i färgvalet utom att ingen av dem är rosa person till sinnet. Det kändes att änglar ska helst ha lite lugna färger av tradition. Oj vilka förutfattade meningar jag har trots allt.

 
Även denna lilla väggängel hänger nu på utställningen. Den är helt platt och utan likadan baksida för att hänga platt mot väggen utan att vrida sig.
 
I lördags hade jag möjlighet att se utställningen och alla olika tolkningar av änglar i konsthantverk, konst och foton inspirerar alltid en änglagalen person som jag är till att producera mer änglar av olika slag. Nu går hjärnan och processar nya änglaideér tills det känns rätt att starta med nya änglar. Hur de kommer att bli vet ingen så länge. Jag vet inte vad mitt intresse för änglar kommer från, jag är inte så änglalik, men samlar gärna på dem i olika uttryck och gillar dessutom att skapa egna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar