söndag 8 december 2013

Otippad isbjörn

 
Lite oväntat sitter isbjörnen på altanbänken och lyser i decembermörkret. Som sällskap bredvid sig har den en pingvin från blomsteraffären. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i lysande djurfigurer eller svulstiga utelampor. Hade aldrig trott att jag skulle komma hem med någon sådan.
 
Det har nästan blivit en tradition att vi åker till en bra elaffär i Södertälje vid advent för att köpa någon stjärna eller ljusstake som ersätter någon gammal i fönstren och så gjorde vi även förra året. Isbjörnen satt utanför affärsdörren för det var speciell kampanj för dem. Upptäckte den knappt eftersom den inte var "min stil", men efter att gått runt ett tag i butiken och kollat läget med olika nyheter för året såg vi den inne i affären. Galna som vi är slutade det helt otippat med att vi släpade på en stor kartong med isbjörnen från butiken. Med tanke på att vår gård är mörk var det kanske inte helt fel att lysa upp den. Nu har den fått komma fram igen efter garagevistelsen sen förra julen.
 
Eftersom altanen är mot vägen syns isbjörnen rätt långt eftersom den sitter högre upp än vägen, så ingen som går förbi kan missa den. Maken hade fått förfrågan av en kollega om det var vi som har isbjörnen trots att han inte bor  nästgårds men har väl passerat här. Vid det här laget har jag vant mig vid den och det kändes helt trevligt att plocka fram den igen för att lysa upp gården. I år blev det i alla fall inga nya djur efter besöket i elaffären i lördags.


Den första snön har hittat till oss, så vi har en mindre mörk omgivning nu när vi tittar ut. Alla som passerar på vägen som syns på bilden drabbas av vår isbjörn.
 
Katter är inte heller min grej, men ändå sitter det en katt i fönstret. Någon av tjejerna ville ha den kvar efter min faster och den har hamnat i fönstret. Kanske dags att börja fråga om nån av dem skulle vilja ha den fortfarande, för glaskaktusarna är mer min stil och lämpar sig för mina ogröna fingrar.
 
Förra helgens stormfärd resulterade i en spricka i revbenet. Rekommenderar det inte ihop med hosta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar