lördag 21 december 2013

Tänk om det var idag

 
 
Så här vacker morgon var det förra lördagen när jag vaknade på Söderlid. Kom att tänka på det nu när det är grått hemma och regnet öser ner. Inte juligt precis och jag kan inte låta bli att tänka på att regnet skulle kunna vara  vit vacker snö som ramlar ner om det var lite kallare. Det får jag prata lite tyst om för det finns någon i familjen som tycker att det är jättehärligt att slippa snöskottning. Det blev visst för mycket av det ifjol. Gräsmattan har aldrig varit så lysande grön vid jul.


När det är kura inne som gäller i regnet måste man försöka göra det lite julmysigt inne redan innan jul. Än har inte allt pynt kommit fram och det är alltid lite osäkert hur mycket det blir, om man kanske kan stå över något utan protester.
 
Vår julälg med sin muskompis har redan suttit i fåtöljen ett tag i advent. när jag ramlade på älgen på SIA Lustgård förra året kunde jag inte motstå frestelsen, så galet är det med en älg i stickad klänning. För att den inte skulle bli så ensam fick den en muskompis med matchande tröja. Jag vet inte om det fortfarande är nyhetens behag ett år senare, att jag såg så framemot att få plocka fram den i år igen eller om det bara var för att det är så galet.

 
Några tomtar har också redan krupit fram ur gömslen, här en blandad samling. En av mina gamla tomtefavoriter som fortfarande står sig är den snidade tomten i trä, som maken hade med sig från USA för säkert över 20 år sen. Sen kan sällskapet variera från år till år. Vet inte riktigt än vilka mer tomtar som hinner dyka upp innan julafton. Lite barnslig julmänniska kommer jag nog att vara så länge det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar