fredag 21 augusti 2015

Mjukt på hårt

 
Textilkonsthantverkare/designer Hanna Wiik-Rosenqvist hade nyligen utställningen Tuftart på Galleri Fäktargubben i Mariehamn på Åland. Utställningens namn syftar på den teknik Hanna använder, hon handtuftar mattor, väggtextilier och sitsar m.fl. Om man som oinvigd försöker förklara hur det går till så skulle man kunna säga att man skjuter ylletrådarna, vilket det oftast är frågan om, med en speciell pistol fast i ett nät som öglor (jmf ryaöglor) och efteråt klipper man föremålet till den form man vill ha efter att man fäst undersidan med lim. Titta gärna in på hennes sida för fler bilder. 
 
Jag ville jättegärna se utställningen för jag tycker det är sällan jag sett någon annan än Hanna som handtuftar och jag hade tidigare bara sett några av hennes alster. Imponerande vad man kan åstadkomma och hur man kan variera.
 
Violerna hade jag sett några av tidigare, men nu var det en hel väggbit full av dem i olika färger och storlekar, helt oemotståndligt. Efter en del funderande föll mitt val på denna viol och kan bli kanske någon till senare för jag har ett gott öga för violer efter att ha varit kär i Birger Kaipiainens keramikvioler sen jag var barn.

 
När jag hämtat violen efter utställningens slut blev frågan var jag skulle ha den. Från början var det en annan tanke jag hade men sen blev det mjukt på hårt. När den stora gamla köksspisen på Söderlid renoverades visade det sig att en liten del av sovrummets vägg mot köket var en tapetserad skiva på själva murstocken och var brandfarlig och blev därför bortriven. Sen dess har vi funderat på vad göra med den slitna väggstumpen, om vi ska mura om den eller vad utan att komma till skott. Som det syns på bilden är den ojämn o teglen syns på del av väggen.
 
Man vänjer sig vid det mesta och efter att ha stirrat på väggen i över ett år börjar den kännas nästan lite mysig i sin råhet och olika strukturer som motvikt till den ljuslila tapeten med bård på de andra väggarna i sovrummet. Sen spegeln kom bort från väggen har det ändå känts lite olikt oss med en hel vägg utan att det hänger något på den. En gammal spik mellan tegelstenarna stack upp och efter att ha provhängt violen på spiken fick den bli kvar, den mjuka violen på den hårda väggen. Tror att det ska få vara så ett tag, bättre än min tidigare plan känns det som. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar