lördag 8 augusti 2015

Sommarfynd på Åland

 
Jag har tidigare skrivit om att loppis inte är min grej för jag brukar inte hitta något, har inte förmågan att se guldkornen eller fynden bland alla saker som finns. Ofta brukar jag därför inte ens titta särskilt noga när jag går förbi något loppisbord. Är medveten om kompisar som ofta eller nästan alltid hittar något.
 
På torget i Mariehamn har det varit kvällsloppis på torsdagar och det som gör extra liv till loppisen är Anns och Dennis Kaffepannan fik med nybakta bullar och folkmusikjam vid kaffeståndet, skäl nog att åka dit för veckans bullar och musik även för oss icke loppisfrälsta. Lite halvhjärtat har jag gått där fram och tillbaka längs stånden utan att se något tillräckligt intressant för att titta närmare, för det hör ju till loppis att se sig omkring i fall att...

 
Men nu i torsdags fick jag syn på dessa små gamla fruktassietter från Arabia på ett av borden och jag tyckte de var så söta så jag kollade dem lite mer vilket resulterade till att de följde med till Söderlid.

 
Att jag fastnade för dem tror jag beror delvis på nostalgi för när jag växte upp hade vi djupa efterrättstallrikar med målade frukter i botten. Mönstret försvann sen mer och mer av slitage och diskmaskinen tog väl knäcken till slut. Här har vi ingen diskmaskin så guldkanterna är ok. Dessa assietter fick mig att komma ihåg barndomens skålar, så gammal har jag blivit.

 
Tre av assietterna har samma mönster men det är fyra olika bland mina sex. Jag tycker också om att de är små i storlek.

 
Kom just på att jag hittat två till loppisfynd under sommaren trots allt. På Pellas skeppargård i Lemland på självbetjäningsloppis, tänk att det funkar att ha en sådan, hittade jag en rund grön flaska och på Emmaus i Mariehamn en rektangulär virkad duk, som jag planerar att göra en lampskärm av. Så det är många fynd för att vara jag på loppis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar