torsdag 12 september 2013

En galen björk



 
Ganska ofta har jag fått frågan vad jag åstadkommit med mina händer när många vet att jag håller på med konsthantverk. När jag svarar att bl a har jag tovat en 2 meter hög björkstam, låter det så knäppt att det känns inte ens konstigt att reaktionen blir ungefär hörde jag rätt, hur kan man göra det och underförstått kanske också hur kan man ens komma på  en sådan konstig idé. Helt befogad fråga.
 
Egentligen vet jag inte varifrån idén kom, kanske kändes det spännande med alla stammar som var egna personligheter var och en när jag tittade på dem lite närmare. Någon slags försommarkänsla gav väl björkar omkring mig. Och plötsligt hade jag bestämt mig för en björkstam.
 
Pollenfritt i alla fall året om. Nåltovat av olika sorters ull och fårlockar för ojämnheten. Underlaget glest linnetyg. Broderat med olika nyanser med brodergarn helt fritt med olika sorters stygn. 
 
Som vanligt svårt att sluta när man kommit igång, risk att göra för mycket. Den färdiga remsan spändes sedan runt en planka täckt med ett lager skumgummi. Björken är alltså rätt platt och inte naturligt rund.
 
För tillfället är det lite oklart var björken hamnar till slut. Det mest rätta skulle vara i ändan av en korridor så att man kan se först helheten på avstånd men ändå komma närmare för att se detaljerna. Kanske ska göra en hel björkdunge.  
 
Så här såg björkstammen ut på sommarens utställning 2,8 km FORM i Mariehamn, där den hängde på väggen precis vid trappan på Labelled hos Linda Karlsson. Bra ställe att hänga för att få alla passera björken på väg in och ut. Den rymdes inte riktigt i hela sin längd på min bild.
 
Jätteroligt att många var nyfikna att få se den och åkte över från Sverige. Tack för alla fina kommentarer jag fått efter utställningen.
 
Efter att jag hade tovat färdigt min björk började jag se björkmönster i många inredningsdetaljer i flera inredningsmagasin. Jag kände mig nästan trendig utan nån aning om det när jag höll på med björken.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar