lördag 28 september 2013

Kärt återseende


Jag hade glömt eller förträngt den här havkuddens existens till jag fick se den igen nyligen hemma hos min syster efter ett år. Hade glömt att den numera bor hos henne i det blåa sovrummet, där det så fint matchar hennes blåmålade väggar och tavlorna på väggen. Kudden är rätt liten i formatet.
 
Den är ett av mina första hav och kuddar med broderad nåltovning på linne smyckad med lite pärlor. Jag gjorde den som present till min mammas 90-årsdag för två och ett halvt år sen. Hon hann ha den i ett dygn, vilket kan vara anledning till att jag förträngt dess existens. När vi tömde mammas boende sa min syster att hon gärna ville ha den hemma hos sig, där den nu verkar trivas bra och leva vidare.


Jag fick samtidigt återse några fler kuddar. Den här ovan hade alldeles nyligen hittat sin plats i den gröna soffan i hennes vardagsrum. I våras kom min syster hem till mig och undrade om jag kunde sy en kudde åt henne.
 
För flera år sedan hade hon köpt en svart bag med möbeltyg på framsidan någonstans i världen och nu var själva väskan med handtagen utsliten. Hon tyckte att möbeltyget var fint så hon hade kommit på att biten skulle räcka som del i en kudde. Hon hade hittat ett färdigt dunvar i passande färg och min uppgift var att sy fast möbeltyget.
 
Problem uppstod, först glömde jag bort den, hade bara lagt undan. Men som tur var hittade jag den av en slump innan min syster började fråga efter den. Nästa problem var att linnetyget i dunvaret var väldigt mycket tunnare än möbeltyget och framförallt glest. Sen visade sig att det var så dåligt sytt att jag fick göra om sidosömmarna och sy fast en av knapparna på baksidan.
 
För att skillnaden i tygkvalitéerna inte skulle bli så påtaglig sydde jag på några satinband över sömmarna. Hade tänkt sammetsband, men hittade just då inga i rätt nyans. Efteråt är det lätt att säga att det hade varit enklare att ta en bit av mina vanliga linnetyger och sy möbeltyget på det, men resultatet blev godkänt av min syster, så nu lever möbeltyget vidare helt enligt återbruksprincipen.

 
Den här kudden har jag även visat tidigare. Den fick min syster på sin senaste jämna födelsedag och den bor också i hennes vardagsrum. Nåt konstigt med att alla verkar få kuddar på sina jämna födelsedagar. Dags att hitta på något annat till nästa födelsedagsbarn i ordningen, så ni kan pusta ut. Kom just på att svärmor också fick en kudde till sin födelsedag i somras, fantasin måste ha haft semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar