onsdag 18 september 2013

Tidigt höstlov

 
Det har gått fyra veckor sedan sommarsemestern så allt har kommit i full gång trots att det sköna sensommarvädret som hållit i sig ända in i september påverkat känslan. Ändå var det inte helt fel med ett tidigt höstlov när jag åkte till Helsingfors i torsdagskväll. Helt förvirrat blev det med veckodagarna när helgen blev förlängt med även ledig måndag.
 
Sen mina döttrar var små har vi åkt över till min syster i Helsingfors på kräftkalas, alla lika galna i kräftor. När barnen gick i skolan blev det som en slutaktivitet på sommarlovet, men nu har det visat sig bli enklare att få det i allas almanackor i september. Traditionen har varit att tjejerna även kokar kräftorna med sin moster, men i år blev det tidsbrist när tjejerna anlände först sent på fredagkvällen. Det blev lika gott och trevligt med färdigkokta kräftor från mosters hovleverantör. Hela fatet här ovan blev tömt innan vi gav upp och vi kommer säkert nästa år igen, det kommer döttrarna att se till.
 

Efter att ha strosat runt på stan både fredag och lördag med alla mina måsten när jag är i Helsingfors blev det utställningsdags på söndag. Hade redan innan resan sagt att jag måste få se Birger Kaipiainens utställning på konstmuséet EMMA i Esbo strax utanför Helsingfors. De här fyra bilderna är därifrån.


Birger Kaipiainen som var konstnär på Arabias avdelning för konstkeramik i många år levde 1915-1988. Jag har alltid varit fascinerad av hans verk, vuxit upp med hans fåglar och violer och haft förkärlek för väggtallrikarna. På utställningen fanns naturligtvis mycket större bredd av hans produktion, så kan varmt rekommendera utställningen. Hans servis Paradis med frukter i blått och gult tillverkas fortfarande för Iittala och har blivit populär på nytt.


Där fick jag också tag på en nyutgiven bok om honom och hans verk med en massa fina bilder. Ska läsa den med stort intresse. Utöver det kom jag hem med en halv rulle tapet med hans mönster som börjat nyproduceras. Har tänkt hitta en byrå att klä med tapeten. Mycket bra idé att sälja halva rullar också, för jag är säkert inte den enda som tänkt sig ett annorlunda ändamål än väggar.


Helsinki design week pågick som bäst i stan och vi hamnade på designloppis på Kabelfabriken som numera är ett kulturhus. Där sålde mindre designföretag i loppisform  sina produkter utan att de var begagnade. Kul att gå runt där för det fanns stor variation bland det som såldes. Det är kanske dumt att inte besöka Helsingfors lite oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar