fredag 6 september 2013

Lösningen

 
 
 
Den gamla ekstolen med lädersits från min barndoms sommarhus har hamnat i förstugan på Söderlid som en "ta på skorna"-stol mellan trappan till övervåningen och dörren till gången som leder in till huset. Har funderat på att den känts sakna något som pricken över i:et, men hurudan kudde skulle det vara för att passa för något annat kunde jag inte komma på. Det jag visste var att den inte får bli för stor så den är i vägen eller gömmer stolen för mycket, för nånstans är stolen nostalgisk för mig och jag gillar dess karga stil även om den inte är vacker. 


I lördags när vi var och handlade i Mariehamn hittade jag på SALT Ann Granlunds nya fjärilskudde. Jag hade sett mönstret på utställningen 2,8 km FORM under sommaren, men inte tänkt mer på det då. När jag nu såg den i hyllan visste jag direkt att detta skulle vara kudden till hallstolen, rätt storlek dvs tillräckligt liten och det fina mönstret har färgerna som matchar övriga inredningen i förstugan.

 
Förstugans tre fönster har rullgardiner med Anns tryck Lyckliga fåglar i matchande toner.


Jag hade bestämt redan innan att jag skulle köpa den nya turkosa kökshandduken med mönstret Fröjd som Ann nyligen visade på sin blogg. Måste vara något med turkos och mig. Bilden på Anns blogg är bättre så beundra den gärna där eller på SALTs hemsida. Nu är det ju inte säkert att den kommer att användas som handduk hos oss. Det finns en del tendenser till att saker får annorlunda användningsområden. Den här skulle vara jättesnygg som duk t ex.
Samma tryck på naturfärgat linne blev ett presentköp, för även den handduken är jättefin med trycket i blågrå toner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar