måndag 16 juni 2014

Annat än tulpaner

 
Tulpaner har jag ju alltid haft en förkärlek till, har tillverkat dem på tovade och broderade bilder i olika färger och format både på tavlor och kuddar och gärna i rätt skruvade fantasivarianter som gör att man kanske inte ens ser att det är tulpaner. Förmodligen tröttnar jag aldrig på att göra dem eftersom det är mina favoritblommor men efter vårens många tulpankuddar får det bli en paus. Tulpansäsongen är ju över även i verkligheten, eller hur...
 
Det här kanske blir min sommargrej eller det blev ett prov i alla fall. Blev inspirerad av min väninna Carolas pärlplattefjäril här under. När den var upphängd på väggen behövde den en kompis och då blev den här till under årets kreativa vecka.
 
De två senaste åren har jag haft midsommarveckan som en ensam kreativ vecka på Söderlid, då jag  fått hålla på med olika försöksvarianter dagarna i ända. I år blev det någon vecka tidigare och i lite förkortad form, men fjärilen blev tovad, broderad och pärlprydd, så något kom ur händerna. 
 
 
Tycker att bakgrundspappret här med grövre struktur blir så fint till fjärilen med pyttesmå pärlplattepärlor, mycket trevlig julklapp. 

 
Så här blev det när fjärilen blev inramad och upphängd på den apelsingula väggen bredvid fjärilsgardinen från Ann GranlundSALT i Mariehamn.
 
Jag använder ofta IKEAs ramar Ribba när jag ska rama in mina tovade och broderade bilder, för ramen är så djup att man kan ha kvar glaset om man vill utan att det stör strukturen. Efter att alltid letat efter såna djupa ramar i affärerna så vet jag att det är svårt att hitta några.
 
I det här fallet har jag valt storlek 25 x 25 cm med passepartout kvar, så själva bilden blev 12 x 12 cm. Jag utgick ifrån det färdiga medföljande passepartout när jag bestämde mig för vilken storlek fjärilen skulle ha. Här har jag  kvar glaset i ramen.

 
 
Egentligen har jag lärt mig att textila bilder inte ska ha glas för att bättre framhäva materialet, nyanserna och ytorna och slippa blänket från glaset när man betraktar bilden och i princip håller jag med om det och tar ofta bort glaset, men inte alltid utan det får avgöras för varje situation.
 
Här är samma ram använd till hela sin yta och med borttaget glas. Jag gillar djupet i ramen så att bilden inte ser ut att krypa ut ur ramen även när det inte behövs när glaset är borta. Dessa bilder har jag testat både med glas och utan och de kommer mer till sin rätt utan glas utan tvekan (dock inte helt här på bilden).
 
I sommar ser jag framemot att göra något för en modell större av samma djupa ram, 50 x 50 cm, om det blir med eller utan passepartout får tiden utvisa utifrån möjligheterna till mindre eller större bild, men räknar med att det blir utan glas hur som helst. Är lite nyfiken på att göra små bilder som fästs ihop i lapptäckesmodell eller använda mer blandteknik för bilden. Som tur är har jag två ramar som väntar så kanske kan det bli lite av varje.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar