fredag 27 juni 2014

Under kronan


 
I förra inlägget visade jag min älskade ljuskrona med porslinsskärvor från Crème de la Crème och man skulle kunna tro av bilderna att den bara hänger fritt mitt i rummet. Men det finns något under.
 
Den blåa köpmandisken hittade min man för många år sen på en sommarrea på det finska möbelvaruhuset Asko som fanns på den tiden i Stockholm dvs den har funnits hos oss ett bra tag.
Vi hade åkt dit för att titta efter något annat, men det var känt att jag ville gärna ha en köpmandisk av något slag och blå färg var ingen nackdel. Så när han visade den åt mig var jag såld och den har verkligen varit värd sitt utförsäljningspris (det var väl ingen annan som hade velat ha den).
 
Kvalitetsmässigt har det kanske inte varit den bästa, många flytt har gjort att vissa lådor har säckat ihop och behövt skruvas ihop igen. Kan berätta att hela köpmandisken är otroligt tung att flytta.
 
När vi sen gjorde i ordning köket på Söderlid hittade köpmandisken sin plats här i världen innan hade den inte riktigt passat in nånstans. Den delar av vårt stora kök till en matlagningsdel och en matdel och står därmed mitt på golvet och ljuskronan hänger över den. Här bilden tagen från matbordet mot arbetsdelen i köket.

 
Lådorna är praktiska att ha ljus, servetter, underlägg, broschyrer, hobbyfärger och allt möjligt i, nära till hands. Det gäller bara att komma ihåg vad som finns i vilken låda och nu har jag väl lärt mig det mesta innehållet i lådorna även om det ibland kommer små överraskningar jag glömt när något stuvats undan. Lådorna har varierande storlek.
 
Vid köpet hade lådorna bara mörka ganska intetsägande metallringar att dra i, men nu har jag bytt alla till olika porslinsknoppar. Vissa är bara målade eller mönstrade medan andra har form av fåglar eller blommor. Bilden här ovan är tagen innan den sista ringen längst ner till höger var utbytt, så det syns tydligt hur anonymt det såg ut från början. Lite mer personligt nu.

 
Problemet var att baksidan var tänkt att vara mot en vägg dvs inte målat och det gick ju inte när det skulle stå öppet från båda håll. Det tog en del tid att bestämma sig för en lösning. Funderade på skiva målat eller tapetserat eller kakel, men till slut blev det en enkel praktisk lösning. En tunn skiva med Marimekkos vaxduk häftat på runt kanten och sen hela skivan skruvad fast i hörnen på diskens baksida. Går lätt att torka av om man spiller mat och syns bara när man står på matlagningssidan.
 
Hittade en restbit av det blåvita Unikkomönstret på Åhlens, men eftersom disken är mer än 140 cm bred räckte det inte. Då fick det bli Unikko i mitten på hela tygets bredd och en smalare bit av annat mönster i kanterna på båda sidor.
 
Ett tag var jag inne på att lägga en bänkskiva ovanpå disken för att slippa slitaget när man lagar mat på den, men än har det inte blivit något av det. Oftast lagas maten bakom och disken blir mer använd till att lägga maten på vid servering och då är det snyggare med blå yta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar