söndag 13 juli 2014

Lappar i linne

 
Det blev många små bitar över från linnetygerna till sommarens utställningskuddar, med tulpaner, vad annars. Tyckte att det skulle vara trevligt att använda dem till något även om varje bit är så liten att det skulle i princip bara räcka till ett bokmärke. Men lapptäcken gillar jag, så varför inte göra nåt litet på varje lapp och sen sy ihop dem.
 
Skulle kunna bli till en kudde men det känns angeläget med en paus från kuddar efter vårens alla varianter på kuddar. Det här lilla lapptäcket ska spännas i en ram. Med plats för det färdiga passepartout runt om ska bilden vara 29 x  29 cm, få se om jag lyckas få till storleken trots att jag höftar i stället för att mäta och beräkna sömsmån.
 
Tänkte från början att bara brodera eftersom det ofta inte blir så mycket broderande utan bara små stygn här och där på det tovade, så jag var sugen på mer. Skissade lite blommor och annat smått på post-it lappar så jag kunde flytta runt dem, för risken var att de annars skulle bli för lika varandra.
 
 
Efter några försök insåg jag att resultatet blev ganska platt och intetsägande, jag var varken tillräckligt bra på att skissa mönster eller bra på broderitekniken. Så det fick bli min vanliga kombination med nåltovning, broderi och pärlor, även om det blir mer broderi och mindre tovat. Lite omväxling alltså, men mer liv och variation på yta än bara broderi, vilket passar mig bättre.  
 
 
Den här snurran har en tovad mitt och en smal tovad ring lite längre ut, broderat runt tovade pricken i mitten och på ringen samt en broderad ring längst ut och sen några pärlor däremellan och en pärla i mitten.
 
Sömsmånen är minimala så de här behöver nog sys ihop med små stygn för hand och tungan rätt i mun. Funderar på att använda samma lapptäckesteknik till en kudde i blå toner och lite mer vattenmotiv i de små bilderna, kanske lämpligt sommarprojekt bland alla andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar