söndag 6 juli 2014

Takkronan till slut

 
Takkronan från Ida Överby på Crème de la Crème som jag länge velat ha som vardagsrumslampa hemma är nu upphängd på sin plats. Jag fyndade en takkrona som var tillverkad för en pressvisning och därför fanns tillgänglig fast den annars är beställningsvara.
 
Jag visste i princip att jag inte skulle kunna motstå om det fanns någon på sommarrean, men tänkte att det var lugnt att gå dit för att den bara finns att beställa. När det sen visade sig att dessutom vara ett kap, så var det nu eller aldrig, och det blev NU. Jag är i alla fall jätteglad och nöjd att jag fått en efter flera års velande om kanske...

 
Jag vill att det ska synas att det är porslinsskärvor och därför föredrar jag att det är mönster på porslinet framför enfärgade bitar. Det rosa matchar mattan som också har lite rosa i sig utöver grått, så valet var lätt. Takkronan är både lampa och ljuskrona. Vita kaffekoppar med guldrand är ljushållare och glödlampan hänger i mitten. De lite större skärvorna högre upp gömmer lampan. Sen är det mindre skärvor runt de mindre ringarna på nedre halvan.

 
Mot taket finns en liten porslinsskål som gömmer upphängningen. Vajrar håller ringarna på plats.
 
Takrosetten tillhör inte mina favoriter i huset, men visade sig inte vara så lätt att ta bort och får därför vara kvar ett tag. Den hade kommit till vid renovering för en tidigare husägare. Tidigare har jag lyckats gömma den under en stor plafond som täckt ytan, men nu får jag hoppas att själva takkronan drar till sig uppmärksamheten,.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar