torsdag 3 juli 2014

Muminpresent till midsommar

 
Det är ingen hemlighet för min syster eller kanske inte för någon annan heller att jag och åtminstone ena dottern är lite av mumingalna. Allt som liknar Mumin ska kollas upp oavsett om det är porslin, emalj eller annat. Det här jubileumsåret för Tove Jansson har varit riktigt roligt för såna som oss, en hel del fina saker uppmärkta med Tove 100 och som då hör till godkända jubileumsartiklar, lockar på olika ställen och ibland får följa med hem.
 
Dessa söta Mumin diskdukar hade min syster med sig till mig när hon var och höll mig i handen över midsommar när resten av familjen var i Australien. Jag fick en rosa och en ljusgrön förpackning med två diskdukar i varje.
 

 
Jag har tidigare fått fina diskdukar med både tryckta mönster och med foton, alltså inte bara Mumin, men jag vågar nästan inte använda dem för att de är så fina, så de brukar finnas kvar i lådan och beundras. När det nu finns två av varje i dessa förpackningar så tänkte jag våga mig använda den ena så blir den andra kvar.
 
Men jag brukar ofta använda saker till annat än det de är tänkta för, så kanske den duk som blir kvar skulle kunna bli nåt annat kom jag på häromdagen. Det är ju ganska lätt att sy i dem, så varför inte göra små askar eller använda dem till något burklock för att göra burken finare. Har ni andra bra idéer kom gärna med dem, behöver tips.


Fick också en extra väska i liten påse att ha med i handväskan (läs ryggsäcken) för oväntade inköp, mycket praktiskt och slipper fula plastkassar i händerna.
 
Min syster berättade att hon hade varit på någon konstauktion i Helsingfors och sett att de sålde gamla muminfigurer från vår barndom för dyr peng, så dags att plocka fram dem ur lådorna tänker jag mig jubileumsåret till ära. Behövs kanske en del lim för antar att skinnbitarna lossnat när de torkat med åren. Får väl inspektera om de tål att lyftas fram till dagsljus igen. Hade faktiskt glömt att de finns i mina gömmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar