torsdag 28 maj 2015

Den rödas tur

 
Nu är den tredje fågelmallen provad till denna gång en röd fågel. Denna har vingarna lite halvvägs i luften. Även denna mall är ritad av arbetskamraten Nina som har bra koll på gäss och hur de ser ut när de flyger. Sen är det ju inte alls verklighetsnära mera när jag har tagit mig friheten att klä på mallen i skumgummi med ren fantasi.
 
Eftersom fåglarna är tänkta att symbolisera personlighetstyperna röd, blå, grön och gul är det nu bara en gul som saknas. Mallarna är bara tre olika former så den gula får bli i samma form som den gröna med vingarna rakt upp.
 
 
Här lite detaljer från fågelmagen och halsen. Nåltovat med olika röda nyanser ull och fårlockar, sen broderat och till slut lite pärlor här och där.

 
Fågelstjärten med lite för lila toner på bilden. Som syns är broderierna inte alltför avancerade med stygn och ska gärna vara fria och lite halvslarviga, inte perfekt nånstans är målet.

 
Vingspetsarna blev så här. Denna gång lyckades jag avstå från att fortsätta med lite till och lite till när jag kom till stygn och pärlor, så de blev inte fullt så många.
 
 
Här den blå fågeln jag visat här förut, vingarna neråt.
 
 
Och här den gröna med vingarna majestätiskt uppåt som jag tillverkade först. Ska göra ett nytt försök med denna mall med vingarna som det egentligen var tänkt, att den högra vingen är den som är längst fram tvärtom mot denna. Då blir ju den gula inte riktigt samma ändå.
 
Idén med fåglarna är att göra ett helt fågelsträck på väggen i personalrummet på jobbet och många är engagerade. Inspirationen kommer från en föreläsning som illustrerades med dessa färger och ett fågelsträck. Några ska bli gråa också, så vem vet kanske om inspirationen kvarstår kanske jag ska testa att göra en grå fågel efter alla dessa färger, även om grått känns mycket mindre likt mina färger och nyanser jag håller på med. Kan trösta mig med att det finns nyanser även i grått och det går att blanda med både vitt och svart nånstans på fågeln.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar