torsdag 16 oktober 2014

Detaljiver

 
 
Detaljer är ofta något jag fastnar i. Den ursprungliga planen för det som ska tillverkas innehåller sällan några närmare detaljer, i bästa fall har jag tänkt nån slags helhet, även om det sällan kanske blir som det var tänkt ursprungligen.
 
 
Det första stadiet blir med det tovade botten till det är klart. Vill oftast ha det varierat med flera nyanser och strukturer. Älskar fårlockar för de ger en inte alltför tillgjord struktur på ytan och kan också skifta i flera nyanser i samma lock.

 
Efter det börjar det kanske allra roligaste att börja skapa detaljer. Sällan särskilt klart uttänkta vid start utan med nål och olika trådar kan man börja leka med stygnen av flera slag. Inte alltid så varierande stygn kanske för man får sina favoritstygn som ofta upprepas. Kanske dags att lära sig nya för variation.

 
Trådarna som används är blandat matta och blanka och som regel nyanser nära bottenullen, men det händer att det blir helt andra nyanser som lyfter från underlaget.
 
 
Problemet brukar bli att jag har svårt att lägga av med detaljerna när jag kommit i gång. Det brukar bli för många detaljer och emellanåt kan det se överarbetat ut, men det är ju så roligt att hitta på nya detaljer allteftersom, så det blir fler och fler tills jag till slut förstår att det ska vara stopp.
 
 
Efter alla stygn dags för pärlor av olika slag och storlek. Färgnyanserna gärna likt bottenullen och trådarna men ändå så att de ska synas från underlaget åtminstone något. Tyvärr är det många mindre pärlor som har så små hål att man kan bli tokig. Pärlnålar som går att trä på utan vanligt nålöga är ofta för tunna att sys med i det något tjocka underlaget med ullen som ska sys igenom. Redan efter kämpandet med ett arbete kan nålarna vara både slöa och böjda till konstiga former. Inser att jag behöver försöka hitta något bättre, för vill inte missa pärlnyanser trots små hål.
 
I bästa fall lyfter detaljerna helhetsintrycket ett snäpp och samtidigt smälter in som bara en ingrediens i helheten, men jag får väl lära mig att inte passera gränsen till när det inte längre är positivt för resultatet, en hård match när ivern sätter i. 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar