tisdag 7 oktober 2014

Tröst i höstrusk

 

Efter att ha fått njuta av vackra höstlöv i flera dagar, de gula som blir nästan som guld när solen lyser på dem, orangefärgade i olika nyanser och inte minst de vackra vinröda är det dags för mycket regn och rusk idag. Det inspirerar inte ens till att göra höstlöv, men som tur är hittade jag idag härlig tröst för detta väder. Mina favoriter bland tidskrifter hade hittat till Sverige med senaste upplagorna. Nu är det bara att krypa ihop i soffhörnet och njuta av allt fint. 
 
Tidskriften Stitch, oktober-november, med många stygn och andra  textila konstverk att beundra och inspireras av, det börjar alltid klia i fingrarna att sätta i gång med något nytt. Ofta projekt, konstverk man inte ens tänkt var möjligt att få till och också genomgång av någon teknik, som jag oftast inte provat på tidigare. Omslaget har jultema men i tidningen finns mycket annat.
 
Cloth paper scissors, september-oktober, som har i varje nummer mycket kul med mixed media stuk, men varierande projekt och tekniker och klart tilltalande för nyfikenheten. Lusten att testa väcks garanterat till liv även om man skulle sen göra nåt helt annat, bara man vågar experimentera.

 
Min tredje favorit som jag alltid suktar efter är Quilting Arts, en riktig textilkonst-tidskrift med mycket fritt skapande och fina överraskande resultat som jag sällan sett maken till. Tyvärr har den kommit lite ojämnt och försenat till Sverige det senaste året, men ska ha sex nummer per år. Numret på bilden är augusti-september, så jag väntar ivrigt på att nästa nummer ska komma snart.
 
Jag ser framemot jobbets flytt nästa år, för i samma fastighet finns Presstopp, Pressbyråns speciella tidningsbutik, där det mesta finns att hitta, även såna här tidskrifter som inte är så lätta att få tag på. Jag kommer nog bli stamkund där och hitta säkert ännu fler favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar