torsdag 2 oktober 2014

Höstens ullskörd

 
Egentligen tror jag att jag försökt säga till mig själv att jag inte kommer att behöva köpa ull under resten av mitt liv. Eftersom jag tovar mina bilder för det mesta på linne och storleken inte heller är omfattande behövs det väldigt lite åt gången. Ullnyanserna är sorterade i olika lådor även om det just nu råder lite oordning eftersom det ofta blir så att jag tar fram nyanserna jag tänker använda ur färgsorteringen och sen när jag blir färdig glömmer jag lägga tillbaka resterande på rätt ställe och därför skulle det nu behövas en höstsortering innan något nytt påbörjas.
 
På skördefesten på Åland för några veckor sedan kunde jag ändå inte motstå frestelsen att köpa lite ull i dessa nyanser, lite blått till hav, lite grönt, lite höstbrunt, lila som alltid lockar, rosa och rött i olika nyanser. Finns inget bättre än att ha femton kartonger med olika nyanser framför sig och plocka lite av varje. Som tur är köpte jag i alla fall inte hela kartonger, bara små mängder.
 
De mindre runda kringlorna är från grannen, Inger Nygård på Lumparby Ollas och där har jag faktiskt sprungit även under sommaren och knappt kommit därifrån utan några ulltussar med mig varje gång, bara några små brukar jag tänka. De lite melerade nyanserna fungerar väldigt bra med mina andra i ullförrådet hemma.
 
Jag har faktiskt tänkt unna mig att köpa lite mer av röda nyanser ännu i höst, för årets julsaker blir röda kuddar och då går det kanske lite mer ull än för mindre hjärtan. Vill ju helst inte tömma lådan med rött helt utan ha friheten att välja och blanda som andan faller på.

 
Sommarens blad blev ju inte helt färdig i augusti när allt omkring ännu var grönt, för jag hade inte packat med mig gröna pärlor. Allra minst hade jag trott innan att jag skulle komma på att göra något grönt. Intresset föll också vid hemkomsten när höstlöv lockade mer.

 
Nu i helgen hoppas jag ändå att bladet ska få lite gröna pärlor så att det blir klart för montering i ram. Har inte funderat så mycket vilka gröna som får chansen, men plockar ner några alternativ i packningen. Ska också prova mina nyköpta pärlnålar som är förhoppningsvis lite enklare att trä på. Jag är inte förtjust i små nålsögon som behövs när pärlor har minimala hål som ska sys genom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar