söndag 26 oktober 2014

Nästan bara rött

 
Fredagförmiddagen ägnade jag åt min hatkärlek Symässan. Vissa delar av spektaklet gillar jag, möjligheten att plocka material som godis, sak för sak, samtidigt som jag tycker att det är för många hinder i vägen, dvs folk, ofta flera i bredd som stannat mitt i gångarna för att prata, när jag försöker vara målmedveten och klara av allt på kort tid, när jag vet redan vilka montrar jag ska ha i sikte.
 
Den här gången var det mest rött allting handlade om för min del och har väl aldrig varit så inställt på en färg. Här ovan innehållet från påsarna efter hemkomsten. Årets julproduktion står inför dörren och till det behövdes förstärkning av rött material, åtminstone intygade jag mig det för att göra arbetet lite roligare med mer att välja på. Linnetyg i två olika röda kulörer, små ullknyten i olika röda nyanser och några lite större röda ullnystan, egentligen för stora för mina behov, men nyanserna var rätt. Ullockar i rött kan man aldrig få för många av. Nu är det bara att sätta i gång och tova på linnet.

 
Mässan är fylld med olika pärlförsäljare och jag känner mig rätt fånig bland alla smyckesmänniskor som letar noggrant och plockar delar till sina smycken när jag har bara inriktning på rätta röda nyanser och så många former och storlekar på pärlorna som möjligt. Det finns inte alltid så mycket rött att välja på för antagligen görs det inte så mycket röda smycken. Efter att gått runt hos de flesta handlare med pärlor fick jag ihop olika varianter.Här långa pärlrader med variationer och eftersom det inte går åt så många av varje sort, för tanken är att det ska vara många olika i samma produkt, kommer de att räcka i hur många år som helst. Eller så får det bli en del röda pärlhängen till jul om tiden räcker till. Det skulle kunna bli kul, eller får fundera kanske nåt mer som kräver mer pärlor. 

 
Pärlorna som broderas på tovad ull och fårlockar får inte vara för små för då sjunker de in i ullen och försvinner nästan. Lite större pärlor gick att plocka styckevis som tur var. Nu behövs det nog en bra pärllåda för att se alla varianterna bredvid varandra när det är dags att börja smycka med pärlor.

 
Att få plocka broderitrådar från en hel vägg som godis i butiken hör till mina favoriter. Denna gång höll jag mig verkligen till bara röda nyanser och förstod att det var flera före mig som letat efter julrött, som var nästan slut.
 
Det är trevligt att hitta också något oplanerat och helst nytt för mig på mässan. Har länge tänkt att börja med att göra egna knappar och kanske lite annat med olika ytor och unnade mig nu både material och mönsterplattor för olika ytor, ska bli kul att testa vad det kan bli och användas till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar