tisdag 11 november 2014

Utanför säsong

 
Även om jag tycker såklart att Åland är fantastiskt under vår, sommar och höst, gillar jag att åka till Söderlid och Åland så här utanför säsong när jag känner mig mindre som sommargäst och mer som deltidsålänning. Bara pendlingsresan mellan Kapellskär och Mariehamn med Rosella på fredag och söndagkvällar är så skönt lugn med lite folk och inte ens köer till tax-free. Vår snälla granne sätter på värmen så vi slipper komma till ett fryst hus.
 
Att promenera längs östra hamnen i Mariehamn på lördag, då man knappt möter en människa, inte många i alla fall är overkligt. Så här ser gästhamnen ut med sina tomma pinnar, en avkopplande vy. 

 
Den röda åländska graniten på vägarna är lika röd oavsett årstid, en speciell känsla efter allt grått på vägarna i Sverige. 

 
Lite mer krossad granit vid strandbanken, spännande med alla olika former, kantiga och mer runda.
 
 
Jag gillar att shoppa i åländska affärer och brukar alltid hitta intressanta saker. Min favoritaffär är såklart SALT i sjökvarteret, där det är ett obligatoriskt besök vid alla Mariehamnsbesök. Till saken hör att på lördagar åker vi dit också för att köpa gott nybakat bröd från Johannas hembakta.
 
I lördags var det väldigt ödsligt på Torggatan, men det hade sina förklaringar, för det var nästan lika många kulturella händelser samma dag som under värsta turistperioden i juli. Man kan nästan undra hur det räcker folk till allt, men vi såg en del personer som besökte flera ställen precis som vi. För att nämna några aktiviteter: åländska bokmässan, Röda korsets 75 års jubileum, öppet hus på Kulturfabriken med konst-, foto- och hantverksföreningarna, modevisning av Labelled med Lindas fantastiska kläder i massor, två teaterpjäser, både på Alandica och Önningebymuseet. För en gångs skull var vi på plats rätt helg.
 
 
Kände för att klara av några julklappsköp redan nu på SALT, säkrast att inte avslöja vad de fina paketen Titti gjorde innehåller, men sen blev det några produkter av Ann Granlund som syns i kassen och som är tänkta att antingen has själv eller vara sk julklappsreserver. Då är det bäst att ha dem opackade om behovet uppstår och jag glömt vad som finns i förrådet innan de är namngivna.
 
Efter en mysig men intensiv dag i Mariehamn var det skönt att slappa på Söderlid med många levande ljus och god mat på lördagkvällen. På söndagar brukar jag tanka kreativitet inför nya projekt, perfekt miljö för det. Längtar redan tillbaka.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar