söndag 2 november 2014

Muminskåpet

 
 
Sen jag hörde och såg att våra gamla muminfigurer från sextiotalet var samlarobjekt plockade jag upp kartongen från källaren. Figurerna i skinn hade vi lekt och slitit på så pass mycket att de inte är några fina samlarobjekt längre utan rätt luggslitna och dessutom hade det mesta av limmet torkat och en del detaljer ramlat bort eller lossnat. Det känns ändå rätt nostalgiskt att ha dem även om jag inte kommer ihåg hur vi lekte med dem egentligen.
 
Lagom till Tove Janssons jubileumsår tänkte jag att de skulle passa att plocka in i lilla vitrinskåpet i vardagsrummet som tidigare inrymt en samling udda keramikkoppar. Det blir ju till slut så att man inte ens ser vad som är i skåpet för de varit där så länge. Med andra ord dags att byta innehåll, så idag blev det ett muminskåp av det helt och hållet.
 
 
De slitna muminfigurerna krävde rätt mycket lim innan de var fina nog för skåpet. Längst ner Muminpappa, Muminmamma och Filifjonkan. Jag tror att Muminmammans förkläde inte är original utan ser ut som min mamma har sytt det. Ingen handväska har hon, men vet inte om hon tappat den. Det går ju att fixa en väska som passar kanske. Filifjonkans klänning behövde limmas ihop och hennes höga struthatt var bland det svåraste att limma ihop. Av någon anledning har hon tappat sin ena hand, men det syns knappt när skåpet är stängt.

 
Ungdomarnas egen hylla med Mumin, Snorkfröken, Sniff, Snusmumriken och Lilla My. Stackars Mumin har tappat ena foten och båda öronen och Sniff har bara ett öga, men annars är de hoplimmade så gott det går.

 
Resten samlade här, Hemulen, Mymlan som är stora syster till Lilla My, Hattifnatt och Stinky. Av någon anledning var just de något mindre slitna, men nu limmade de också. Min syster och jag ägde hälften var och lekte med dem tillsammans, men nu är alla samlade hos mig.

 
Små porslinsmumin på hyllan ovanför tillsammans med stora Muminpappan i trä. Här finns Too-Ticki till höger, hon fanns inte bland de gamla figurerna hos oss. Jag vet inte om hon fanns i serien men bara inte hos oss.
 
 
De små plastfigurerna hamnade allra högst upp, upptäckte att det saknas figurer, att serien inte är komplett. Tror att dessa plastfigurer aldrig har samlats med plan utan bara hamnat hos oss från olika håll. Dags kanske att omvärdera dem i vår mumingalna familj. 
 
Kom på att vi har ytterligare en samling små muminfigurer sågade i faner, de kanske också skulle plockas upp till skåpet. De är från tiden när våra barn var små.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar