tisdag 25 november 2014

Sommarbladets öde

 
 
Sommarens gröna blad som inspirerades av all grönska utanför fönstret på Söderlid i augusti har ändå till slut blivit till något. Det hamnade på en liten prydnadskudde i grågrönt linnetyg, storlek 35 x 35 cm. Den här gången fick bilden inte ramar som vanligt utan syddes bara på det andra tyget i mitten av kudden. Jag ville testa att göra så men inser nu att ramarna med ibland också två nyanser linnetyg, en på sidorna och en annan upp- och nertill ger mera liv till kudden med sina extra sömmar. Kanske mest betydelse när större kuddar, men kul att ha testat så jag vet hur jag ska göra framöver. Nu är kudden leveransklar, så trevligt att det kan bli användbart även av något som inte planerats bli något utan bara blivit av stundens plötsliga inspiration.
 
 
Så här ser bladet ut i närbild, ovanligt slät yta för mig. Hade inga gröna fårlockar med mig då, inte så många gröna ullnyanser heller, men man tager vad man haver. Bladets storlek ca 11 x 11 cm. Kanske borde jag utöka till ett basförråd även på Söderlid så jag inte bara har med mig ull för planerade arbeten i rätt nyanser. Grannen Inger Nygård på Lumparby Ollas har ofta räddat mig vid plötslig inspiration när hon sålt ull i superfina färgnyanser i sin sommarbutik, vilket lockat även till oplanerade projekt under sommaren.
 
 
Det här är ett exempel på sådana spontanprojekt på sommaren. Röret för framtida kamin i  vardagsrummet på Söderlid var inte så snyggt men gick bra att kamouflera med en hätta. Tovad tulpan på linnetyg ihopdragen runt med band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar