onsdag 5 juni 2013

Älskade äppelfat


 
Den åländska skördefesten med äppel som signum går av stapeln tredje helgen i september (fredag-söndag) varje år och är den av aktiviteterna som drar flest ålänningar ur husen. Det är jättetrevligt att åka runt på gårdarna och andra deltagande ställen och inhandla kvalitetsprodukter oavsett om det är matvaror eller hantverk. För oss har det blivit en tradition att avsluta rundan på kvällen på SALT med vackra saker, gott fika och trevliga musikframträdanden, mysigt!

Vi har också som vana att åka till Lugnets keramik i Hammarland på vår skördefestrunda och hälsa på Siv och Simon Linney. För två år sen visste jag innan att de hade producerat särskilda äppelfat inför skördefesten vilket gjorde mig nyfiken. Vi nästan skyndade oss dit för att få se dem innan de skulle ta slut. Jag fick många favoriter och svårt att bestämma mig, men valet föll på den gröna med blå äpplen, så fin. Hade tänkt ha den kvar på Söderlid men tog med den hem över vintern (tänkte jag),men den har varit kvar ända tills nu. Äntligen ska det nu tillbaka till fatets tilltänkta hem på Söderlid och behaga oss där med eller utan frukt. Det kommer nog ännu mera till sin rätt i vårt blåa kök där.
 
 
 
Mitt andra favoritfat, melerat ljuslila med inritade äpplen fanns lite senare kvar på SALT och den kunde ju inte få bli kvar där som ni förstår. Båda är jättevackra och används jämnt hemma hos oss. Bäst nästan när frukten börjar ta slut så fatet syns ordentligt. Jag kan alltså trösta mig med det lila fatet när jag inte är på Söderlid. Vilken tur att jag hade svårt att bestämma mig vilket fat jag skulle ha, för då blev det båda två, ett på varje ställe jag vistas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar