lördag 1 juni 2013

Ännu mera får


Fåret som följer mig vart jag än går, dag eller natt. Titti Sundbloms fina silverfår eller lamm, vet ej vilket, har jag alltid hängande i kedja runt halsen. Jag har haft det minst två år om inte tre, så jag brukar inte tänka så mycket på att jag har det, integrerat i min person känns det som. Men klart jag gillar det när jag tittar mig i spegeln. När jag köpte det på SALT i Mariehamn valde jag just det här exemplaret för de böjda ”benen”, ett personligt exemplar helt enkelt.

Det händer rätt ofta på olika ställen, även utomlands att någon kommenterar mitt får och hur fint det är. Det är ofta personer jag inte känner och många gånger händer det i olika affärer när jag står mittemot kassörskan och ska betala. Situationer där man inte väntar sig några personliga kommentarer av den typen. Kommentarerna kommer alltså helt oväntat så jag hajar till varje gång, visst ja, det är inte alla som sett förut. Men jag lever med detta får och är lika stolt varje gång och berättar varifrån det kommer. Skulle kanske ha ett lager i fickan och sälja till de nyfikna. Får är kanske speciellt och gulligt för någon mer än mig.
 
I julas önskade jag mig detta härliga får och fick det. Konstnären Ammi Krogius i Mariehamn hör också till mina favoriter och flera av hennes humoristiska bilder har hittat sin väg till Söderlid, framförallt till köket. Hon kan få till så härliga illustrationer till "ordspråk", t ex ”Havsutsikt”, ”Mannen och havet” och ”Fiskafänge”  Det här fåret har också glimten i ögat och är målat på en träbit med blomsterbården som ram och hänger i förstugan, så att man kan upptäcka det genast när man kliver in i huset och blir glad. Vill ju visa upp det så klart för alla som kommer in.
 
 Havsutsikt av Ammi Krogius
 
Fiskafänge av Ammi Krogius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar