fredag 28 juni 2013

Återaktualiserat blocktryck


När jag fick syn på detta fårskinn med blocktryck på "baksidan" för ett par år sedan på Marskogens lamm i Svartsmara, Finström på Åland blev jag såld i princip på direkten. Jag hade aldrig sett ett helt fårskinn tryckt med mönster, bara mindre saker som västar och väskor med oftast enstaka tryck. Fick också förklaringen att dessa tryckblock är väldigt gamla och funnits på gården. En gång i tiden skrev jag mitt examensarbete om blocktryck, så jag hade viss förkärlek till metoden sen gammalt.
 
Nu får jag njuta av skinnet i kökssoffan på Söderlid. Bra plats för att få beundra ofta eftersom man sitter vid matbordet många gånger, mest på stolar så skinnet blir fritt att titta på, men inte bara därför. Till min lycka verkar de gästande kajorna inte gillat fårskinn så mycket, för de var rätt skonade trots allt. Det här skinnet var en av de ägodelar jag var mest rädd att hade blivit förstörd. Bredvid finns ett enfärgat svart fårskinn med krullig rätt kort ull, vilket syns dåligt på bilden.
 
Kuddarna i kökssoffan har sina sommarkläder, Ann Granlunds tryckta kuddvar blåbär, äpplen och fjällko. Blåbär är ett gammalt mönster som inte finns att köpa idag men de andra finns på SALT i Mariehamn. Kossan passar så bra hos oss för vår tidigare stuga på Åland i ca 15 år hade lagården som närmaste granne, så det känns hemtamt. Vi har samma mönster även på bricka, så det är inte bara får i vår värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar