söndag 9 juni 2013

Botad stickabstinens

 
Senaste månaderna har det inte blivit något stickat trots att det finns många härliga garner i förrådet som bara väntar på att jag ska bestämma vad som ska hända med dem. I vanliga fall är det mest stickning som gäller som vardagsaktivitet på fritiden, när orken eller kreativiteten inte är på topp för annat skapande. Tydlig stickabstinens inträffar när pausen blivit för lång.
 
Det roligaste är när jag har en stor mängd garner i matchande nyanser, men olika kvalitéer. Köper ofta ett nystan av varje sort utan att veta vad det ska bli till slut. Som alltid färg och ännu mera nyanser det som inspirerar mer än garnsort.
 
På sommaren brukar det vara enklast att klara sig med få garner eller allra enklast om man vill ha med stickningen ut, att garnet är mångfärgat som här ovan.
 
Härlig minisemester på Åland med långledigt, först Svenska nationaldagen och idag Ålands självstyrelsedag. I fredags åkte vi till Järsö söder om Mariehamn till Lotta på Stickstugan för att fika. Härlig paj med rabarber och äpplen, mums. Också så lyxigt en vanlig vardag innan mesta turistsäsongen. Lottas växthus är också någonting alldeles extra, så mysigt att beundra det vid varje besök.
 
Efter fikat gick jag såklart och kollade i hennes garnaffär. Det går inte att komma därifrån utan garn. Det svåra är bara att bestämma sig vilken färg man ska ha, för allt lockar. Den här gången blev det två härvor härligt mångfärgade garn i rödlila-blåtoner kompletterat med enfärgat indigoblått.
 
Eftersom jag inte är så förtjust i att sticka med rundsticka blir färgpartierna lite bredare och för mig gör det inget om fram- och bakstyckets färgpartier inte hamnar på samma ställe. Riktigt vad det här ska bli vet jag inte, troligtvis en tröja med enfärgade ärmar. Måste fundera ut hur halsen ska bli. 
 
Det var härligt att sitta och titta på prinsessbröllopet på TV när jag nu hade en stickning. Hur hade det funkat utan. Det hade jag missat i planeringen, men så här löste det sig och det är alltid extra kul att sticka med nyköpt garn. Förmodligen anledning till det stora garnförrådet hemma. När inspirationen finns är det svårt att motstå ett garnköp, men det är inte alltid klart vad man ska använda garnet till, det var kanske bara snyggt.
 
När jag nu stickar av det här mångfärgade garnet påminner det mig om tiden med Ålands ull av Annette Häger-Ahlström i Hammarland. Hennes butik var ett utflyktsmål varje sommar med lockande nya temafärgade garner varje år, för mig var det en stor besvikelse när epoken tog slut. Jag har dock hamstrat hennes garner i så många år så mitt förråd av dem tar aldrig slut. Men de är framförallt typiska sommarstickningsgarner för mig. Alltid lika nyfiken hur färgerna förändras under stickningens gång. Så också med Lottas garn så känslan kvarstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar