tisdag 11 juni 2013

Nygammalt

 
 Matplatsen i vårt kök på Söderlid ser ut så här numera. Det känns lite som nytt fast det egentligen ser nästan ut som förra året. Nu är det städat efter kajorna, vilket känns skönt och nyputsat. Skillnaden till tiden innan är att de vita rullgardinerna som inte gick att rädda är ombytta till blåvitrandiga. Det var en ren impuls när vi åkte till Ikea och skulle köpa nya vita att i stället välja de här. De var bara att klämma in i tidigare fästen.  Det blir inte några hängande gardiner som jag hade trott skulle komplettera de vita rullgardinerna, för nu är de här mer "riktiga" gardiner än de vita.
 
Kökssoffan är gammal åländsk vi fått och som den yngre dottern sov i som liten. Undrar fortfarande hur hon fick plats. Numera är det ett lock som sittyta. På soffan två fårskinn och massa kuddar med örngott från Ann GranlundSALT. Den mörkare blå kudden är egen produkt med hav i mitten.
 
Matbordet är vanligt fällbord från IKEA men grålackerat. Det köpte jag billigt på mitt förra jobb när det blev flytt. Har tänkt att det skulle vara trevligt att ta bort färgen på ovansidan, men vet inte om det blir av någon gång.
 
Matbordsstolarna är arvegods och lagom avskavda. Tyget är ett möbeltyg från Marimekko, som jag lyckades få någorlunda snyggt med tanke på att det var min första möbelomklädning. Gillar att tyget har olika nyanser i penseldragen i mönstret. Jag och nyanser än en gång. Ryggplattan till stolarna har jag klippt av gamla jeans och sen broderat förnamnet på alla familjemedlemmar, så vi har var sin stol. De andra fick också en liten pärlbroderad bild om sina hobbys, men på mitt eget kunde jag inte bestämma mig så det blev bara namnet.


Matbordslampan hade vi på vårt sommarställe när jag var barn, känns som den varit där långt före mig och sen har den tagit en runda hem till oss innan Söderlid. Ett får står i korgen under lampkupan. Galen som jag är satt jag det där en gång och det blev tillräckligt udda för att få vara kvar. Upptill fick lampkupan en ny rosett som skulle matcha rullgardinerna.
 
De breda golvplankorna målades gråa som övriga golven på undervåningen utom förstugans. Nu börjar målningen bli lite sliten på vissa partier, men det ökar bara charmen i ett gammalt hus, så en är det inte dags att måla ett lager till.
 
Rätt lycklig att köket är så stort med fyra fönster, känns alltid att naturen utanför finns nära och försommarljuset blir särskilt förföriskt. Alla möbler har sin historia och är gamla hos oss, skaffade innan Söderlid var aktuellt, så man kan kalla det för hopkok, ungefär som allt annat i huset också. Det som köptes till köket var nya köksskåp från IKEA, för det fanns knappt några skåp sen gammalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar