söndag 7 juli 2013

Bortglömt ös med färger


Helt bortglömd hade den blivit, koftan jag stickade ifjol, när jag hade behov av att ösa färger. Tog en massa nystan från mina olika garnpåsar och började sticka en rutkofta utan nån tanke eller större planering hur den skulle bli. Förmodligen var det roligare att sticka än att ha den färdig för använde den väl några gånger men hade sen lagt undan den och mindes inte ens att jag gjort den när jag idag röjde i kläder och den dök upp.


Det finaste är nog de blanka stora knapparna i olika färger. Knappar jag ofta beundrat men tidigare inte hittat nåt passande att ha dem till.
 
På sommaren är det enklare att sticka med mindre antal färger, men  jag gillar när jag får gå runt i olika garnaffärer och plocka ett nystan av flera sorters garner som matchar i färg. Jag samlar på olika färger, men det är inte alltid att det sen påbörjas nåt direkt. Ibland tror jag att själva garnplockandet i butiken överglänser själva stickandet. Jag gör ju på samma sätt när jag går och plockar små ullnystan till mitt tovande eller brodergarner, då är det min julafton.
 
Just nu stickar jag helt enfärgade ärmar till en tröja som i och för sig har fler nyanser i fram- och bakstycket, men jag tror inte att jag skulle klara mer enfärgat eller bara en sorts garn. Det går alltid att hitta något att lägga till åtminstone i en kant. 

P.S. Nu har tyget från gårdagens tygbad torkat och det har blivit ljusare, mer vattengrönt än turkos, men helt ok färg så jag kan pusta ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar