onsdag 3 juli 2013

Pannlapp på nya äventyr

 
Det lilla vita bordet från min barndom, som tidigare tjänat som sängbord i många år är väldigt nött i en del av översidan. Målarfärgen har spruckit och vissa färgflagor har ramlat av. Det har inte heller behandlats alltför försiktigt i alla flytten det genomlevt under åren. Bordet som syns i helfigur i fotot under står i förstugan på Söderlid och är nästan det första man lägger märke till när man kliver in i huset så självklart borde det slipas och målas, har också funderat på att sätta kakel eller göra en betongskiva inspirerad av bilder jag sett, men just nu är det inte läge för nåt av det.
 
Har gått och tänkt att den tunna vita duken som det var täckt med innan flytten är för mycket och dessutom tunn och därmed rätt genomskinlig och då syns ju den avskalade träfläcken igenom. Funderat vidare på dukar men ingen har känts lagom stor för fläcken. Hade en idé om att sy om en tryckt linnehandduk till mera fyrkantig, men det skulle täcka hela bordsytan och det ville jag egentligen inte. Hmm...
 
När jag klev in på Fyndet i Mariehamn på Åland fick jag syn på den lite udda lösningen som blev helt perfekt: Korpi-Gordons tryckta pannlapp i matchande grönt till övrigt i förstugan, precis rätt storlek att täcka den nötta fläcken men inte hela bordet och den tunna vaddfyllningen gör att ytan inte syns igenom och "duken"  hålls på plats utan att bli tjock och klumpig! Ärligt talat har jag svårt att se hur den skulle fungera som riktig pannlapp med tanke på att den är så lång och inte tjock, men jättefin som duk. Man kan tro att den är specialdesignad för att lösa mitt bordsproblem.
 
Ljusstaken på duken är Iittalas Nappula som placerades på ett vitt plåtunderlägg för blockljus och den ljusgröna värmeljusstaken vid fönstret är från Kosta Boda.
 

Jag har tidigare skrivit om förstugans andra möblering, läs inlägget Klar oas för mina behov om du vill veta mera. Enskilda detaljer figurerar i flera inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar