måndag 8 juli 2013

Stolsamlare

 
Det låter knäppt, jag vet, men det slumpade sig så att jag har samlat på stolar som minnen från tidigare arbetsplatser. Som tur är inte från alla för då vet jag inte var jag skulle hitta plats, men från två jobb efter varandra. Från jobbet efter blev det matbord i stället, så vem vet vad det kan bli från nuvarande...
 
Min företrädare gillade antika möbler så han hade köpt några till arbetsplatsen. Stolen här på bilden stod på mitt kontor. Den var fruktansvärd sliten med ett gammalt söndrigt tyg i sitsen och ingen ville sitta på den när de kom in i rummet för den såg så eländig ut. Jag tyckte så småningom, att den hade fina detaljer i snickerierna och blev lite förtjust i stolen. Förstår egentligen inte varför jag inte bytte tyg i sitsen direkt när jag började.
 
När jag skulle sluta sa jag att jag gärna skulle vilja ha stolen om de tänkte ge mig nåt i present, för tänkte att efterträdaren vill väl ändå inte ha en ful sliten stol i rummet, för jag hade inte heller förstått varför den fanns i rummet när jag kom. När jag skulle firas av hade vaktmästaren putsat stolen med möbelvax så trädelarna glänste. Nu var det bara sitsen som jag behövde fixa.
 
Det visade sig vara hur lätt som helst eftersom sitsen var lös. Det var bara att dra ur det gamla tyget och häfta på nytt. Det blev Marimekkos småprickiga möbeltyg i starkt rosa nyanser. Något hårt är det nog att sitta på men vad gör man inte för estetiken. Matchande kudde till stolen blev Ann Granlunds mönster Fågelfri, som tyvärr inte kommer till sin rätt på bilden. Man kan tro att sitstyget och kudden är köpta ihop, fast jag köpte kudden tidigare utan att veta var den skulle passa. Nu står stolen i vardagsrummet på Söderlid och lockar till att sitta på till skillnad från förr.


Min andra jobbstol är tulpanstolen. Vi hade fått låna möbler till skolmässa och efter mässan fick vi erbjudande från firman att köpa dem billigt. Jag hade naturligtvis fallit för tulpanstolen och hade den kvar i arbetsrummet tills jag slutade. Även den står nu i vardagsrummet på Söderlid, som arbetsstol vid lilla ärvda skrivbordet. Så här kan jag nu minnas mina stoljobb konkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar