måndag 15 juli 2013

Den som spar han har...


Jag blir riktigt nostalgisk när jag tänker på Skärgårdsull, Anette Häger-Ahlströms garnfabrik som fanns i Hammarland, Mörby på Åland. Det var nära nog höjdpunkten på Ålandsvistelsen varje sommar att göra en utflykt dit för att se hur årets nya temagarner såg ut. Det var riktigt svårt att välja och ofta fick det bli en utflykt till för att köpa fler varianter. Så fantastiskt fina färgningar, som alltid är spännande att sticka för att se hur färgerna blir i den färdiga produkten oavsett vad det är man stickar. Jag säger fortfarande är i stället för var, för när jag hörde att hon skulle lägga ner hamstrade jag. Och lite till har gått att hamstra ännu efteråt på olika marknader. Den som spar han har...
 
Mitt förråd kommer att räcka flera år till, för det blir mest på sommaren jag väljer att sticka riktiga ulltröjor. Det är så enkelt när det blir fint med bara ett garn. Annars brukar jag vilja blanda flera nyanser och kvalitéer, men det blir lite bökigt på sommaren när man vill sticka på flera platser.
 
Den stora härvan i mitten är egentligen tre stora på cirka 750 g tillsammans. Nyanserna är ljust och mellanblått och grått och heter Storm. Där har vi havskänslan igen. Har också enfärgat grått garn som eventuellt skulle kunna bli detaljer eller sen en annan tröja. Inte tänkt till riktigt färdigt men det löser sig.
 
Detta ska bli min semesterstickning för jag var hos LottaStickstugan på Järsö på Åland och fikade i början av sommaren och kom naturligtvis hem med härligt ullgarn från hennes butik. Det hade jag tänkt mig som årets semesternöje, men blev färdig redan nu i helgen innan semestern börjat. Visar det när jag sytt ihop tröjan.


Så här ser min stickfåtölj ut i vardagsrummet på Söderlid, lagom bakom allt. Nu väntar den på mig imorgon även om stickningen brukar åka upp och ner mellan våningarna eller ut på gården.

2 kommentarer:

  1. Lyckans dig, jag har också hamstrat, men det håller på att ta slut nu. Dom är/var såååå härliga och så sköna att sticka.

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med sköna att sticka med, flyter på bra./Anna

      Radera