lördag 6 juli 2013

Tygbad

 
När jag hade köpt den här fina kudden med Ann Granlunds nya mönster Fröjd i början av sommaren ville jag mera. Satt i fåtöljen i förstugan på Söderlid med kudden bakom ryggen, nöjd med att jag hann köpa kudden innan den var borta. Jag tittade på trappan till övervåningen framför mig, den som ska målas i sommar och göras i ordning och där jag kommit fram att tyg på sidorna skulle vara kul i stället för att måla eller tapetsera.
 
Tidigare har jag skrivit om att jag köpte ett IKEA-tyg med fåglar när jag kom på idén att pröva med tyg. När jag satt där slog det mig att det inte går att ha ett vanligt IKEA-tyg mellan våningarna när det finns Ann-tyger både i förstugan och i vardagsrummet, som är en trappa upp i andra ändan av den aktuella trappan. Men tyget och trycket i kudden skulle bli fint när jag tänkt att trappan ska bli gråblå.
 
Med brunt papper lyckades jag göra mönster hur trappsidorna är, en slags trekanter. Med dem gick jag till Ann på SALT för att kunna beskriva hur "konstigt" utrymmet är med raka och sneda kanter. Hade aldrig klarat det med bara ord. 
 
Tyvärr så går det inte längre att få tag på det fina ljusblåa tyget. Vi kollade igenom Anns förråd och det fanns flera fina färger, men det krävdes för mycket tyg för att få till av det som fanns. Samtidigt ville jag inte ha för ljust botten med tanke på att man kanske tar fast med händerna i den branta trappan.
 
Efter att vi kollat möjligheter kom vi fram till att jag skulle gå till affären Tyger o sånt i Mariehamn, för jag visste att de hade många fina färger i linnetyger som jag tidigare köpt till mina tovningar. Jag hittade ett linnetyg, vattengrön-ljus, lite matt turkos färg som jag gillade. Nästan min allra mesta favoritfärg och den skulle passa omgivningen också. Åkte hem med en rulle med fem meter tyg.
 
Ann hade instruerat mig att jag skulle lägga tyget i badkaret i varmt vatten för att behandlingen skulle släppa och det skulle vara möjligt att trycka på det utan att färgen flyter ut. Efter badet skulle det dropptorka.


Idag var det dags för det stora tygbadet. Det passade så bra att ockupera badrummet när familjen var bortrest. Först fullt med varmt vatten och sen rullade jag av tyget från rullen rakt ner i badvattnet, vilken känsla. Efter en tids badande var det dags att hänga upp tyget o dropptorka. Enklast att göra det runt duschstången tänkte jag.


Lite orolig blev jag om det är någon färg kvar när tyget torkat för badvattnet hade den här kulören, ungefär samma färg som tyget haft innan.
 
En stund senare när jag gått till nedervåningen och satt o läste i godan ro tidning i köket, hördes världens brak från övervåningen. Duschstången hade trillat ner av det blöta tygets tyngd. Får se om det hinner bli torrt ändå till imorgon när andra vill in i badrummet och dessutom är jag spänd att se om färgen förändrats.
 
När det nu blev annat bottentyg är jag inte säker att trycket blir Fröjd, håller på att bläddra bland Anns olika mönster och som vanligt gillar jag alla och har svårt att välja...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar