fredag 12 juli 2013

Havslängtan

 
Längtan till havet är påtaglig efter tre veckor, riktig abstinens. Var egentligen meningen att åka över idag men vad gör man inte för att bli klar med allt. Nuvarande planen är tisdag, men får ta igen all längtan under lång tid.
 
Längtan kan uttryckas på olika sätt. Det här är ett av mina sätt, nåltovning på linne med ull och fårlockar, som sen broderats med trådar och fått lite pärlor. Hav är så roligt att göra för man får använda så många nyanser för att få till havets liv och variationer. Nyanser är ju min grej i det mesta jag gör och kommer mer till sin rätt i verkligheten.
 
De här två haven på bilden ovanför finns nu att se på utställningen 2,8 km FORM i Mariehamn på Åland. Läs mer om utställningen under Aktuellt i spalten till höger. Just haven finns på Sjöfartsmuseet under temat Maritimt och de är placerade vid stora fönstret till vänster om museets ingång på själva fönsterbrädan nära golvet.
 
Lite mer hav här nedanför. Skulle kunna ägna mig åt olika hav hur länge som helst. Jag tror att hav är tillräckligt abstrakt trots allt och man kan göra sin egen variant vid varje nytt hav. Resultatet behöver inte bli verklighetsnära, men känslan inför hav har vi var sin och det kan också variera från dag till dag. 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar