söndag 9 februari 2014

Nästa på gång


Början till nästa tulpankudde, men behöver lite mer pärlor och stjälk förstås. Storleken på själva blomman utan stjälk är 12 x 12 cm. Är tänkt att vara mittbit i en linnekudde i något mörkare färg.
 
Tidigare har jag tovat hela mittbiten både på fågel- och havkuddar och egentligen blir det jämnare resultat på det sättet. Inte lika enkelt att spänna mittbit som denna mot kanterna men får kanske nöja mig med ett mindre perfekt resultat i det avseendet eftersom linnetyget är ganska tunt. När jag spänt liknande tulpaner i ram spelar det mindre roll, för det går enklare att justera när man spänner tyget. Ni får se resultatet nån gång framöver när båda tulpankuddarna blir klara.
 
Även om jag älskar tulpaner så ska det bli roligt att ta tag i nästa uppdrag, som är några blåa havshjärtan, lite mörkare än vanligt ska det bli och dessutom finns det flera hjärtan som väntar på broderier och pärlor. Innan jul blev det så många röda hjärtan att behövde paus från hjärtan ett tag. Men nu är det ju snart alla hjärtans dag så varför inte med lite blåa varianter.
 
Väntar redan också på att starta med årets skörd av påskägg, bland det roligaste där fantasin får fritt spelrum, men de får vänta till mars så jag inte hinner tröttna innan påsk.


Tulpaner är mina älsklingsblommor och viktiga hemma den här årstiden. Alltid så roligt att välja färg som finns i det oändliga. Häromveckan när jag var till min favorit bland blomsteraffärer fick jag en beskrivning av alla olika sorter de hade och hade inte haft en susning att det finns så många olika sorter.
 
Det här är bara en del av dem som min man kom hem med igår. Famnen var full så fick dela buketterna i två vaser. Han hade hittat en hel bunt på något torg och det var mina snälla svärföräldrar som hade bett honom köpa blommor, så trevligt att ha så mycket riktiga tulpaner inte bara skapade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar