lördag 22 februari 2014

Påskfångst

 
 
Känner mig som en jägare som vill visa sin fångst efter jakten när jag visar det material jag kompletterade med på Syfestivalen för en vecka sen inför årets påskproduktion. Framförallt blir det påskägg i nåltovat med ull, broderat och pärlprytt. Det är så det börjar klia i fingrarna för att sätta i gång, men jag har lovat mig att vänta en bit in i mars för att inte tröttna på påsken för tidigt. Det finns ju annat som kan projekteras innan, som förhoppningsvis kan vara lika inspirerande för mig.
 
Jag tror att påskäggen är roliga att producera för att varje ägg är förutom unikt, ett lagom litet projekt, dags för ett nytt ägg innan man tröttnat o redan vill göra nytt. Samtidigt kan man börja tänka på nästa medan ett pågår utan att det stör. 
 
 
Det här är storleken på årets ägg har jag bestämt. Det blir inga mindre tror jag om det inte finns några gamla stommar kvar sen förra året. De mindre är snabba, men ger inte så roliga möjligheter för det finns inte plats för så många varianter av mönster. Jag tycker bäst om äggen i cellplast som stomme eftersom jag nåltovar.

 
Jag har ju sagt att jag aldrig mera behöver köpa ull för det går så lite av varje nyans så mitt förråd kommer att räcka livet ut. Men att få plocka såna här små nystan är som att plocka lösgodis. Jag har väl en hel del "påskfärger" sen gammalt, men ville ha lite mer av de här mindre klara nyanserna. Försöker kanske ha det som en ursäkt för mig själv när jag inte kan motstå att plocka.
 
I år kommer det nog att bli en del icke påskägg också, ägg som kan vara framme hela året och har lite andra färger. Planen är ca 20 ägg, men ibland är det svårt att stoppa när man fått upp farten och kommer på nya varianter av mönster på äggen och nya kombinationer. I vinjetten högst upp finns en del tidigare ägg på bild.
 
 
Jag är förtjust i fårlockar för att få struktur på ytan. Köpte lite matta ljusare nyanser av gult och grönt att variera med de mer klara nyanserna som finns hemma. Ärligt hade det säkert blivit fler ullockar, men min fårlocksleverantör var inte på plats den här gången, vilket kanske var tur för mig.
 
 
Broderitrådar att plocka från en hel vägg, makalöst och ett måste varje gång. Försökte nöja mig med trådar i nyanser för påsk i år, men självklart kommer de kunna användas även till annat, helst efter påsk så de finns att välja på när det vankas ägg.
 

Även pärlor från olika leverantörer gick i påsktankar, små glaspärlor i några olika storlekar. Det som jag inte haft tidigare är de riktigt självlysande gula och orange pärlorna längst till höger på bilden. Ska bli roligt att testa, men helst ska de inte ta över för mycket från ull och trådar så att man bara ser dem.
 
Jag vet inte om jag inte var riktigt på hugget i år på Syfestivalen, jag köpte linnetyger och annat som jag brukar, men hittade inte så mycket roligt nytt som jag inte sett tidigare eller som jag skulle vilja testa. Kan vara att det fanns där men att jag inte "grävde" nog. Alla stickgarner försökte jag hålla mig från och konstigt nog lyckades jag med det genom bara snabba titt vid sådana monter. Några stickarbeten väntar på att bli färdigställda, men imorgon är ju sista dagen för OS, så det kanske blir mer tid även för sånt efter det, vem vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar