torsdag 27 februari 2014

Knappar för mig


Dessa fantastiska knappar i keramik ramlade jag på vid symässan när jag egentligen köpte broderitrådar. Knapparna är gjorda i ett kvinnokollektiv i Sydafrika och kallas Incomparable Buttons. Eftersom jag är svag för blått blev det just de här blommorna jag valde. Övrigt fanns det många grafiska mönster t ex i svart-vitt, men eftersom jag inte visste vad jag skulle ha dem till blev det dessa.
 
Tänkte att det funkar säkert till någon blå stickning, kanske en kofta. Har nu efteråt tänkt att de inte kommer till sin rätt i mina flerfärgade blå stickningar, men skulle kanske kunna byta ut knapparna i nån blå linnejacka som jag ändå aldrig knäpper igen. Måste bara kolla att de inte blir för tunga att ha så, annars får jag hitta på annat användningsområde, alltid går det att göra något som de passar till. Brukar ju bli något galet när jag kommer i gång, ju mer udda desto mer likt mig.


Det var inte första gången jag blev förtjust i keramikknappar. Dessa köpte jag i våras på SALT i Mariehamn och de är gjorda av Lugnets keramik. De kommer nog att vara enklare att hitta stickade plagg till. Roligt med strukturmönstret. Under knapparna syns Ann Granlunds krusbärstryck, ett av mina favorit-mönster, även det från SALT.


Här börjar nästa tulpan ta form, den här gången en mer oöppnad variant. Inte så mycket att visa än, för jag brukar tycka att det är halvfärdigt ännu när bara pärlorna saknas och här är det inte ens broderat och lite ull saknas t o m högst upp. Så småningom visar jag den åtminstone lite mer färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar