måndag 24 februari 2014

På gång


Trots mycket OS på TV som stört arbetet lyckades jag åstadkomma nästa tulpan i serien. Även den är bara halvfärdig dvs. färdigtovad och broderad men saknar pärlor som ska piffa upp den samt stjälken i grönt. Dags att plocka fram pärlor storlek mindre i olika lila nyanser. Har upptäckt att jag har dålig dagsljusåtergivning i mina arbetslampor och garderar mig med att välja nyanser när jag är hemma vid riktigt dagsljus. Helt klart investeringsbehov på lampfronten för att inte vara så beroende av tiden på dygnet när behov av nyanskoll uppstår. 
 
Årets två tulpaner jag visat här tidigare har nu fått pärlor och väntar bara på sina stjälkar för att sen bli klara för att sys till kuddar med avvikande färg på linnetyget runt blomman. För att rationalisera det hela tänkte jag äntligen passa på att göra arbetet i etapper. Är ofta så nyfiken att jag vill bli helt klar med varje för sig. När en serie med lite fler tulpaner på olika bottenfärg i linnetyget är klara i själva blomman gör jag stjälkarna till alla på samma gång när jag ändå ska plocka fram grön ull, gröna trådar och pärlor. Sen kan jag klippa till övriga tyger till alla och sy dem i grupp.
 
Kuddarna ska bli små prydnadskuddar ca 35 x 35cm och själva blomman är ungefär 12 x 12 cm stor och ska ha liten kant runt om av bottentyget och sen resten i avvikande färg. Risken är påtaglig att jag kommer att visa dem färdiga här senare i vår... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar