söndag 2 mars 2014

Inspiration med bonuskap


Jag har nästan inte hämtat mig från gårdagens inspiration och kap jag gjorde till råga på allt. Hade bestämt att gå på Liljevalchs vårsalong vilket blivit tradition tillsammans med väninnan Carola. På väg dit gjorde vi en avstickare till Kungsträdgården för jag hade sett en affisch på jobbet om lapptäckesutställning. 
 
En numera pensionerad kollega hör till 15-årsjubilerande quiltgruppen Lapplisorna som hade utställning i veckan och igår var det sista dagen. Jag hade förstått att de är duktiga, men jag fick nästan hålla andan för vissa av de fina lapptäcken, superstiliga helt enkelt och vilket jobb de lagt ner för många avancerade mönster. Det kliar i fingrarna att pröva själv,  även om jag vet att så avancerade mönster skulle inte jag klara av.
 
Jag vet också att de brukar åka på inspirationsresor på hösten till Frankrike där de också besökt provencalska tygfabriker eller butiker utöver att de sytt tillsammans. Där har de hittat fina typiska småblommiga tyger i närliggande nyanser, helt i min smak.
 
Det fanns några plastpåsar med färdigskurna restbitar till salu. Material de hade fått över från olika lapptäcken. Jag bestämde mig för att köpa några av påsarna som fanns kvar. Priserna var 30-40 kr per påse. Fantastiskt att få så många olika lappar tänkte jag och sen visade det sig att de sålde påsarna för halva priset för att det var sista dagen. Resultatet blev att jag kom hem med fyra påsar för 85 kronor, helt otroligt.


Nu har jag tagit ut alla lapparna från påsarna för att se vad det var för bitar jag fått, eftersom jag kunde se mest de längst ut i påsarna, lite grisen i säcken känsla. I två av påsarna var det små skurna bitar och remsor med jättefina nyanser och många av samma mönster. Självklart var jag nöjd med att få så många blåa lappar, men också andra varianter som rosa, gult och grönt går att hitta något för.
 
Har tänkt att det kanske kan bli årets sommarprojekt att prova göra små arbeten med lapptäckesteknik och det blir nog lite enkla former till att börja med. Var bara tvungen att ta fram Kaffe Fassets lapptäckesbok efter att ha drömt in mig bland lapparna. Hans mönster är nog för avancerade för mig men färgnyanserna i kompositionerna inspirerar.


I två av påsarna var det lite andra tyger med större bitar. I den ena storblommiga spännande, också de franska tyger samt några randiga. Någon av bitarna skulle räcka till fin framsida till kudde som sådan eftersom den är så stor. Många användningsmöjligheter för de bitarna kan jag tänka mig.
 
Den sista påsen hade lite större ljusblå fyrkantiga bitar i några olika mönster och många till antalet, så de är också lätta att göra till en helhet fastän bara i fyrkanter utan att krångla till mönstret. Blir kanske det jag börjar med först. Jag har tidigare sytt lapptäcken på maskin med stora rutor i Marimekko-tyger, men förstår att det helst ska sys för hand för att bli riktigt fint.
 
I den sista påsen fanns också denna färdigsydda lapptäckesruta i svart-vitt, som jag kunde veckla ut ur högen. Kanske har någon gjort ett prov eller så har det blivit en ruta över, vet inte, men kul var det. Ena dottern har numera svartvitt i sitt rum så med lite kanter kan den här bli fin prydnadskudde att ha på sängen bland andra kuddar. Rutorna är ihopsydda med små stygn för hand, vilket fynd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar