måndag 31 mars 2014

Kommande havshjärtan

 
 
Havshjärtan brukar jag kalla mina blå hjärtan inspirerade av havet. Nu aktuellt med en serie på åtta hjärtan i olika blå och blågröna nyanser utifrån vattnets olika färgskiftningar. Temat är "kärleken till havet". Underlaget till just de här två, som tovades igår, är mörkare blå än många av de tidigare. På bilden är de något ljusare än i verkligheten för att inte se bara mörka ut. Känns som jag har väntat med de mörkare haven. Hjärtan är ca tio centimeter stora och stommen är i cellplast.
 
Det här är dock bara början. De ska broderas på och förses med pärlor och det väntar även de tidigare tovade i serien på, alla olika. När man tröttnat på framsidan är det bara att vända för baksidan är annorlunda.
 
Utöver ull har jag använt fårlockar för strukturen. Broderandet brukar vara det jag har svårt att lägga av med, kommer hela tiden på ytterligare nyanser och stygn, så de nästan blir överarbetade. Kan alltid hoppas på att när de är många samtidigt kanske jag klarar av att hålla mig till rimlig nivå.
 
Det saknas ännu ett åttonde hjärta i serien, men underlaget till det ska helst bli tovat i veckan, för sen är det dags att börja med påskäggen, som jag så länge tjatat om. Friheten för variationer är stor just med äggen, ju längre tiden går desto galnare brukar de bli, när man riktigt släpper loss. Med andra ord får hjärtan vänta på nästa steg till efter påsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar