onsdag 2 april 2014

Flygande ängel



Jag skrev förut om min förkärlek för änglar av olika slag och hur det med närmare eftertanke finns många änglar hemma hos mig. Veckans ängel hänger vid hallfönstret och ser ut som den ska flyga uppför trappan till övervåningen precis där trappan börjar.
 
Den här ängeln kommer från Gamla Linköping där det förut fanns en keramiker som jag tror heter Ammi och efternamnet börjar kanske på L. Jag har fastnat för hennes lite grova keramikfigurer och köpt dem när jag varit i Linköping och då kunnat åka speciellt till hennes butik flera gånger. . Tyvärr står hennes namn inte på någon av dem och jag har försökt leta efter vad hon heter eftersom jag glömt, men hittills inte lyckats. Jag vet att hon inte längre är kvar i Gamla Linköping, men om du vet vad hon heter blir jag glad om du talar om för mig.
 
Den här ängeln är den mest glaserade av dem jag har. De flesta har markerats på andra sätt  med detaljer. Jag gillar guldvingarna som kontrast till den enklare klänningen med prickar och i bilden nedanför ser man bättre den veckade kjolen under klänningen samt de svarta tossorna och sträckta fossingarna. Lite typiskt mig att förälska mig i den här typen av änglar med humor, de gör mig glada.

1 kommentar:

  1. Jag tror att den keramiken var Amie Stålkrantz.

    SvaraRadera