lördag 19 april 2014

Helgult


Helgult påsken till ära. Det här måste vara det enda tovade ägget som är bara gult. I vanliga fall är det nån mer färg antingen i tovat botten, fårlockar eller broderier och pärlor. Inte för att jag har något emot bara gult, men det är kanske inte så mycket jag om jag tänker efter.
 
Bara för att gult och påsk hör ihop började jag titta omkring mig och söka om jag har gult omkring mig utöver påskservetter och tulpaner. Fick fundera och söka ett bra tag för det finns inte mycket gult här hemma. Lite mer gult har vi på Söderlid på hela övervåningen, men där är det blandat med orange, rosa och rött.
 
Ibland har jag fastnat för soliga gula detaljer som enstaka saker, men de följer i alla fall inte så ofta med hem. Här är några jag trots allt hittade när jag tittade mig omkring.

 
Den gula glaskannan från Kosta Boda blev jag förtjust i "trots" den gula färgen, tyckte att den skulle se fräsch ut som vattenkanna, men ska sanningen fram står den mest i vitrinskåpet och lyser, kanske inte helt fel det heller.

 
För många år sedan, kanske närmare trettio hade jag det här glasägget med mig till min mamma och sen har den hamnat hos mig igen och jag gillar den så här till påsk, när det får komma ut från skåpet.

 
I min ungdom var jag kanske mer en gul person, för de här kaffekopparna hittade jag nånstans i Helsingfors och på den tiden användes de ganska ofta, men numera mer sällan men varför inte till påskkaffet.


Att jag har en gul Marimekkoskål är inte lika konstigt. Som min väninnas man sade när han kom in i köket: "aha, ni är också sådan där finsk familj med Marimekkoskålar som ett måste". Och så är det nog, dem kan man aldrig ha för många av och med nya färger som dyker upp årligen är det lätt att fastna för dem. 
 
Utöver det hittade jag bara två små prydnadskuddar som jag har efter min mamma, egentligen konstigt med små gula kuddar i linne hemma hos mig, men de kan väl anses pigga upp ett tag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar