måndag 14 april 2014

Lata händers helg

 
 
Ålandssäsongen startad, bättre sent än aldrig. Min rädsla för eventuella fåglar eller möss eller andra inkräktare på Söderlid efter förra årets kajinvasion var helt onödig, för allt var i sin ordning utan några besök. Så skönt...
 
Jag har haft en helt hantverksfri helg. Brukar alltid ha åtminstone nån variant med, men den här gången åkte jag helt utan med flit. Det har varit rätt intensivt de sista veckorna med allt som behövde göras klart, så trots att det hade varit bra att slutföra några påskägg till, så blev det bokläsning och annan avkoppling med lata händer. Först lite konstig känsla, men det går alltid att hitta annat tidsfördriv. Bara känslan att vara tillbaka på Söderlid kan jag leva på ett tag och njuta av allt omkring och planera nya projekt.

 
Självklart blev det olika "måsten" för utflykter på lördag efter flera månaders frånvaro. Började i Mariehamn. Ett besök på hantverkshuset SALT med några trevliga inköp och inte minst örtsalt som varit slut ett tag hemma. Det var så fint stylat (jag vet att du kan Ann) på borden innanför ingången med både vackra och roliga saker, så kunde stått kvar där och beundrat allt fint länge men skulle fortsätta mot nya mål.
 
Blev också förtjust i blomsterarrangemanget där utanför dörren med små narcisser i stora krukor och långa videgrenar runt blommorna, hopknutna ovanför dem, en för mig helt ny modell som lockar till efterapning.
 
Vidare konstutställning med Guy Frisk på Skarpans nästan ett måste, både för att han är intressant och stor och för att han bor i Lumparland som vi.
 
Utflykten utanför staden gick bl a till Judys nya keramikverkstad i Gölby och förstås till de här söta nyfödda lammungarna i Marskogen. Riktiga kramdjur att klappa, har väl aldrig sett så små på riktigt nära håll. Där fanns också  Anette Häger-Ahlström med sina fina kryddor som varit slut hemma och som jag nästan inte kan laga mat utan.
 
Och hem kom vi med havtorn från Inger, oj vad vi ska frossa...

2 kommentarer:

  1. Hej Anna, låter helt underbart alltihopa :) Jag har inte tryckt ditt tyg, skulle egentligen vilja att du kommer in och tittar på färgprover innan jag kör igeng. Känner lite extra press när det är ditt tyg som jag skall trycka på. Jag är inte på jobb före på tisdag men nog i morgon torsdag. Hälsar Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann! Jag tror inte du behöver känna press, men visst kan jag kolla om du vill. Jag kommer till Åland nästa gång på valborg men du kanske inte jobbar fredag 2 maj. Det är nog enda vardagen på ett tag.
      Trevlig påsk1/Anna

      Radera