torsdag 24 april 2014

Badar i blå pärlor


Just nu känns det som jag skulle bada i blå pärlor, för vart jag än tittar omkring mig så väller pärlorna på bordet. Jag har försett mig med blå och vattengröna pärlor för att jag håller på att sy fast dem på mitt "Paradis"-kudde och snart också havshjärtan som väntar på sina pärlor.

Blå pärlor, både ljusare och mörkare är nog de jag har mest av och också använder oftast eftersom det brukar råka bli hav i mina alster. Jag har försökt lägga pärlorna i torn med många askar som hör ihop på höjden för att slippa så många små burkar och ändå kunna flytta enkelt mellan Åland och hemma, men här på bilden syns att dessa lever kvar i sina askar och påsar. Stoppar nog alla påsar och små burkar i en metallask när det är dags att ha dem med sig. 
 
Jag är inte så förtjust i pärlor med små hål, för det blir svårt att fästa dem. De tunna pärlnålarna är så svåra att trä på med tråd så jag blir lycklig när det är dags för pärlor med större hål så det funkar med vanlig synål. Jag brukar använda mina broderitrådar och delar ett moulinégarn i sex trådar när jag ska sy fast pärlorna.

Jag behöver ofta små pärlor men i mängd och jag kan bli halvt vansinnig när man lyfter en pärla ur en burk och så är det inget hål i pärlan ens med tunn nål. Och är det så kan man få hur många dåliga som helst efter varandra, riktigt enerverande och man kan känna sig lurad innan man får fram bra pärlor, för trots allt brukar inte hela påsen eller burken vara dålig.
 
Det slog mig att det kanske skulle vara kul att göra lite smycken med blandade pärlor med färgmatchning när de nu finns här. I mitt sinne har pärlorna inte varit förknippade med smycken i första hand, för jag skaffat dem för broderandet, men kan bli ett till nytt sommarprojekt. Sommaren måste nog bli lång om jag ska hinna med alla nya prova på-projekt, som jag kommit på under vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar