söndag 27 april 2014

Nyfikenheten vann

 
Efter pärlbadet när jag hade tittat på dem i flera dagar började nyfikenheten till att göra något annat med dem växa. Hittade i en av pärlaskarna en bit nylonlina hoprullad och några lås i en liten plastpåse, så kunde inte motstå att prova göra något smycke utan större plan. Förmodligen var linan och låset tänkta mest för barn att göra smycken med för de var så enkla. Linan var så rullad så jag funderade på om det ens skulle gå att få den utsträckt och det är jag fortfarande inte säker på.
 
Jag fäste en liten ring i ena änden och började lägga in pärlor från olika askar som låg på bordet, alla ungefär samma storlek, men i varierande blandning av färger och nyanser ganska slumpmässigt. Jag mätte längden av mitt pärlband jag alltid har på mig och kom fram till ungefär samma längd till slut. Linan var fortfarande inte utsträckt när jag satte fast en liten hake som lås i andra änden. Det gick dock att ha det som armband tre varv runt handleden för då var det tvunget att nästan rätas ut för att räcka till.
 
Nu hänger hela bandet rakt ner med tyngder i ena änden för att se om det går att få sträckt och i så fall bli ett halsband trots allt.
 


Det var skönt att få jobba med pärlorna utan nål för en gångs skull. När jag nu har testat kan jag fortfarande tänka mig att ha något litet smyckeprojekt i sommar som omväxling, men tror inte att det blir min grej riktigt, fast vem vet...
 
Får nog gå och köpa bättre lina och snyggare låsanordningar innan sommaren om det ska bli riktigt fint. Men innan det finns det saker som behöver slutföras, av någon anledning var det mer lockande att göra något som inte behövde bli något alls.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar