lördag 22 mars 2014

Femte i mål

 
Nu är jag klar med den  femte och sista i årets tulpankollektion. Vit som omväxling till alla flerfärgade varianter det brukar bli. Färglösheten kompenserades med några olika toner naturvitt och olika kvalitéer från ull till silke och extra mycket pärlor och broderier. Linnetyget i botten har mörkare kulör än de andra tulpanernas bakgrund och förmodligen kommer ramen runt bli något ljusare i stället.
 
 
Då var det dags att välja tyger till ramarna runt tulpanen, så att de blir kuddar 35 x 35 cm. Passade på att göra det i fina dagsljuset för att matcha nyanserna rätt och det här blev resultatet. Sex tyger för fem tulpaner för jag har kvar två alternativ till den vita tulpanen. Kunde inte riktigt bestämma mig på en gång, kanske för att jag är så ovan att göra vitt. Får helt enkelt fundera på det tills det är dags att börja sy dem.
 
Just nu känns det lite mättat med tulpaner så tror att det blir något annat här mellan innan jag syr dem färdiga trots att jag brukar tycka om när saker blir helt klara. Är inte så förtjust med högar av halvfärdiga produkter, men den kreativa processen är så mycket roligare än att sy raka sömmar på maskin. När det sen till slut blir en helfärdig produkt känns det ändå bra.
 
Får börja med något mindre projekt innan det är dags för årets påskägg, som väntar i högen. Äggen är roliga att tillverka, går ganska fort och man får göra dem hur galna som helst, helt fritt. Tur att det snart är april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar