onsdag 12 mars 2014

Randigt och rutigt på golvet


Hemma hos oss är det rutigt och randigt som gäller i hallen i trasmatteväg. I den smala yttre hallen där man stiger in i huset och som leder till köket har vi sen i somras en blå jeanstrasmatta köpt på Rödakorsmarknaden i Mariehamn i augusti förra året. Råkade få syn på den utan att jag egentligen letade efter matta, hade inte kommit så långt i mattprocessen. Köpt lite på vinst och förlust med tanke på måtten, men det blev ingen fara.  Att pengarna gick till Röda korset var ju inte heller helt fel utan mer en bonus efter att jag tidigare (ca 20 år sedan) var anställd av organisationen i sju år och vet att pengarna behövs.

Väggarna har varit matchande blå rätt länge, men mattan har varit fel tidigare. Samtidigt som jag velat ha en matta som matchar väggarna har jag velat ha en som tål uteskor när man stiger in i huset utan att mattan genast verkar smutsig. Jeanstygens melerade yta i ränderna tål lite smuts utan att bli synligt solkig direkt. Eller så har vädret varit lite mer mattvänligt. Hoppas det fortsätter lika bra.


Att jag gillar blått är ju ingen hemlighet, även om inte hela huset är blått. På golvet i den inre hallen ligger Reet Horners rutiga matta i många av mina färger. Den kommer helt till sin rätt på det gamla plankgolvet från 1932, som är rätt slitet i ytan. Jag blir glad när jag kommer in i hallen av mattans "liv" med rutorna så placeringen blev rätt, för det är inga möbler i vägen som skulle gömma mattan.
 
Jag blev såld när jag såg mattan på åländska hantverkarnas sommarutställning i Post- och tullhuset i Eckerö för många år sedan, jag skulle bara ha en sådan. Som tur var hade Reet arbetspass där just den dagen så några dagar senare fick vi hämta en sån matta hemma hos henne. Det känns fortfarande helt rätt, men jag är lite orolig för i ändan av mattan finns ett ganska stort fönster, där solen gassar in och jag tror att färgerna har redan mattats av lite, men jag vill inte att den ska blekas mer.
 
Randigt och rutigt inför varandra, man kan se den andra när man står på den ena eftersom hallarna är intill varandra. Det blev en lyckad kombination även om den inte var så utstuderad när den blev till, ibland ska man väl ha tur. 

2 kommentarer:

  1. Blåa mattor är så fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, brukar alltid fastna vid blåa först, alltför lätt./Anna

      Radera