tisdag 25 mars 2014

Veckans änglar

 

Vet inte varifrån förkärleken för änglar kommer, men när jag börjar tänka så finns det rätt många olika sorters änglar i min omgivning. Ofta tänker jag inte ens på att de finns både här och där trots att jag passerar dem dagligen, de bara finns där. Jag har väl ett änglabehov helt enkelt. 
 
När jag hittar änglar som är till försäljning tittar jag oftast lite noggrannare om det skulle vara något för mig. Ibland så kommer det nya änglar med hem, men kanske inte så ofta nuförtiden. Jag vet inte om det beror på att det inte längre är så lätt att hitta nya änglar som tilltalar och har den rätta personligheten eller om det är redan nog av dem fast jag inte vill erkänna det.
 
Helst ska de vara hantverk av något slag och gärna individer eftersom det redan finns nog av massprodukterna. Tycker själv också om att tillverka olika änglar med varierande tekniker även om det inte blir så ofta.
 
Numera har änglarna spridit sig även till Söderlid, men där är de mestadels inramade på väggen i sovrummen. Hemma däremot är det mer tredimensionella varianter. Veckans änglar som jag valt här hänger i en ljuskrona i sovrummet och numera har den inga ljus utan är bara en hållare för änglarna som trängs.
 
 
Änglarna i kronan är både köpta och sådana jag fått i present. Den här ängeln i trolldeg som lackats hittade min syster åt mig och den är en av mina favoriter i all sin enkelhet. Modellen bokmärkesängel har jag själv också använt i mina tovade väggänglar, som ramats in. Kanske är det barndomens bokmärken som spökar i tankarna när just de tilltalar mig i sin enkla form. Mer om andra favoriter en annan gång...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar