onsdag 19 mars 2014

Inspiration till kreativitet


Jag passerar den här änglatavlan varje morgon när jag kliver ut från sovrummet och den ger mig inspiration till att tänka kreativt, en riktig boost. Inte enbart för att jag tycker den är rolig och fin utan för att den får mig att tänka på kreativiteten på Livstycket.
 
Ängelns konturer är sydda med liten sicksack på symaskin och fylld med stjärnor och pärlor. Tänker ofta att det skulle vara roligt att testa på att göra änglar med flera tekniker. Änglar tillhör favoriter bland skapandet, men det har inte blivit några nya på länge. Det måste jag ändra på.
 
Den här ängeln tillhörde en serie änglar som kvinnorna på Livstycket hade designat och tillverkat, om jag minns rätt i slutet av 90-talet. Man kunde lämna in bud på varje ängel och pengarna gick till deras verksamhet. Svårigheten var att välja vilken man skulle buda på för alla var olika och personliga. Jag valde några stycken för att gardera mig för att inte bli utan och blev jätteglad när jag fick beskedet att en av änglarna skulle bli min.

 
Livstycket är en ideell förening i Tensta som startades av en fantastisk entusiast Birgitta Notlöf 1992. Livstycket är ett kunskaps- och designcenter med kvinnor från hela världen. Utöver att bryta isoleringen får kvinnorna lära sig svenska och  deltagarnas teckningar ligger till grund för mönstren med motiv hämtade ur vardagen och ur minnena. De konstnärliga ledarna är professionella och ledstjärnan i arbetet är kvalitet och finess.
 Att skapa mönster som trycks på tyg har sedan starten 1992 varit deras specialitet, verksamhetens hjärta. I mönstren smälter svensk formgivning samman med talang och fantasi från andra kulturer.
 
Föreningen har startat ett företag som säljer deras produkter och de har numera även en webbutik. Kolla gärna deras hemsida och produkterna i webbshopen, men det mysigaste är att besöka deras butik i Tensta och få se verksamheten där det sprudlar av kreativitet och liv.
 
Symbolen livstycket har funnits sen starten. Här i en pärlbroderad version, men den tryckta metervaran med rader av livstycken är en av mina favoriter.
 
 
Den här boken "Vi dricker te och lär oss e" fick jag som present för ett par år sedan och blev jätteglad. Den berättar om ett läsprojekt på Livstycket där 16 kvinnor som var analfabeter deltog med goda resultat. Med den funktionella pedagogiken fick kvinnorna även vara aktiva konstnärligt och jag kan bläddra i boken hur många gånger som helst för att hitta inspiration.

 
Den här bilden är också från boken och här gör kvinnorna ett collage med olivträd, som finns i mångas hemländer. Materialet är ur klippta tidningssidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar