torsdag 22 maj 2014

Kreativitetskicken

 
När jag är på Åland brukar jag ofta gå in till SALT i Mariehamn och titta på alla fina och fiffiga saker som olika konsthantverkare klurat ut. Allt det vackra ger mig inspiration och gör att kreativiteten får en extra injektion att komma i gång.
 
Det finns ett ställe som kan ge mig en kick även i Stockholm och det är Livstycket i Tensta som jag skrivit om förut. En fantastisk verksamhet med svenskundervisning och hantverk kombinerat. Kolla gärna mera på deras hemsida, där det också finns en webshop.
 
Idag var det dags för deras vårmarknad med traditionsenlig modevisning med kläder sydda i deras tyger och presentation av nya tygmönstret "Hatten på för kvinnan i världen" som är resultat av deras senaste projekt. Redan när jag såg hur meloner höll den rosa catwalken på plats utanför Tensta konsthall blev jag påmind om deras kreativitet, så kan man också göra och sen äta upp melonerna. Som alltid fina snitt i kläderna i vackra tyger på mannekänger från verksamheten, mycket linnetyger i år och "finkläder".
 
 
Inne i deras lokal var hela evighetslånga tryckbordet uppdukat med deras olika produkter, det mesta sytt i deras tyger och utöver det en del mer unika produkter som är kompletterade med broderier.
 
Med hem följde några tygbitar i blått och vitt linne som är tänkta att bli kuddar. Livstycket-tyget är bara en liten bit för små påsar tänker jag åtminstone nu. Väsktyget i gult är också linne och här färdigsydd kuddfodral av mindre modell. Nån gång ska jag köpa mera av det och sy en väska men kanske med blå botten, som var slut idag.

 
Tre stycken linnehanddukar till höger, som jag också tänkt mig göra till kuddar. Jag måste ha snöat in helt på kuddar eftersom den egna produktionen med broderad nåltovning också har mest varit kuddar på sistone. De blåvita kan få ersätta vinterkuddarna i köket på Söderlid som hittills har varit sk rustika kuddöverdrag i blåvita rutor, ganska tråkigt. 
 
I mitten två enfärgade varianter av nya tyget med hattar. Det finns i både många färger, kvalitéer och en mångfärgad variant. Roligt att veta hur olika deltagare ritat olika hattar samtidigt som man i projektet pratat t ex om att ha nånting över håret som hattar och allt det innebär.
 
Längst till höger ett tyg med  avritade Stockholmsbyggnader, finare än i verkligheten men så karakteristiska så man ser vilka de är. Till vänster vanligt örngott i bomull som behövs till påslakan vars örngott slitits ut.
 
Nu är det bara att omvandla kicken till egen kreativitet för den behövs i stora mått om allt inför sommarens utställning ska färdigställas nu i helgen, håll tummarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar